Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.
  • Hem
  • Aktuellt
  • Menigo satsar på hållbara transporter och lanserar första elhybriden
2017-12-13 | Nyhet

Menigo satsar på hållbara transporter och lanserar första elhybriden

Nu skruvar vi upp vårt miljö- och hållbarhetsarbete, till årsskiftet driftas vår första elhybrid. För att bidra till en snabbare omställning för hållbar livsmedelsförsörjning är transporter en viktig pusselbit.

Menigo hjälper sina kunder att skapa goda och hållbara matupplevelser genom livets alla skeden.

Vi skruvar upp vårt miljö- och kvalitetsarbetet med ambitionen att vara bäst i branschen gällande en hållbar utveckling av verksamheten. Detta inkluderar hållbara lösningar för transporter, och redan idag använder Menigo en stor del HVO och andra miljöanpassade drivmedel för den dagliga driften.

– Grossist- och livsmedelsbranschen är mycket transportintensiv, vilket betyder stora utsläpp så länge man fortsätter med enbart fossil teknik. Tillsammans med våra ägare Sysco sätter vi hållbarhet högt på agendan med ambitionen att kraftigt minska vårt avtryck på miljön. I USA har vårt moderbolag Sysco lagt en order på 50 Tesla-fordon, och vi tar nu även här i Sverige vårt första steg mot en fossilfri flotta, säger Jonas Köhler, Vd Menigo.

Korta fakta Scanias hybridfordon

  •     Första hybridlastbilen enligt Euro 6 och med förnyelsebara drivmedel.
  •     Sparar 18 procent bränsle i en typisk körcykel för citydistribution.
  •     Möjlighet till ”Silent mode”, tyst körning med ren eldrift.
  •     Arbetar ihop med Scanias 9-litersmotor som kan köras på biodiesel av FAME- eller HVO-typ med CO2-reduktion på upp till 92 procent.

På håll ser det ut som en traditionell Scania G320 distributions bil med frysklassning. Men skenet bedrar. Det är världens första hybrid med Euro 6-motor som nu finns för serietillverkning.

Drivlinan på Scanias hybrid kan enkelt beskrivas som en korsning mellan en vanlig nioliters Euro 6-motor med 320 hk respektive 1600 Nm och elmotorn Hybrid Power Unit på 177 hk med 1 050 Nm. Den senare är monterad mellan HVO-motorn med 2-pedals Scania Opticruise.
Med Scanias hybridlösning är räckvidden på ren eldrift cirka två kilometer på plan mark, för en distributionsbil med en totalvikt på 19 ton. På den sträckan hinner man lasta och lossa på ett antal platser i stadsmiljö. Batteriet laddas sedan enkelt upp vid inbromsningar eller genom att trycka på knapp ”påskyndad laddning”. Fordonet passar exempelvis för nattlig distribution i miljöer som kräver tysta fordon samt i de fall där fossilfria lösningar är att föredra, till exempel vid leveranser i garage där avgaser i möjligaste mån måste undvikas.