Rutiner vid produktlarm

Här hittar du som leverantör all information kring rutiner vid produktlarm
Menigo ska omedelbart kontaktas via produktlarm@menigo.se om det förligger behov av att återkalla en produkt på grund av hotad säkerhet eller annan typ av kvalitetsproblem.
Nedan finner du obligatoriska information som skall uppges i samband med produktlarmet för att vi ska kunna göra en relevant bedömning av larmet och agera snabbt.
Fakta som ska framgå i produktlarmet till Menigo
- Leverantör
- Kontaktuppgifter för frågor gällande larmet
- Kontaktuppgifter för hantering av returer
- Produktbenämning
- Produktstorlek (vikt/volym)
- Leverantörens artikelnummer
- Menigos artikelnummer
- Orsak till produktlarm, beskrivning
- Riskbedömning för konsument: hög, medel, låg
- Bäst före-datum och batch-kod på berörda artiklar
- Utleveransdatum av aktuell produkt till Menigos regionlager samt volym
- Vilken åtgärd förväntas av Menigo: endast stopp på lager eller stopp på lager och återkallelse från slutkund (Menigo debiterar en avgift för varje kundkontakt)
- Hur ska Menigo hantera berört parti på lager?
- Hur ska Menigos kunder hantera berört parti vid återkallelse: retur /kassering
För mer information eller frågor, kontakta Kvalitetsavdelningen på Menigo: kvalitet@menigo.se
Vägledning vid riskvärdering
Risk |
Hög |
Medel |
Låg |
Definition |
Främmande föremål eller kontaminering av hälsofarliga ämnen alternativt hälsovådliga mikroorganismer t.ex. Listeria monocytogenes och Salmonella, metallbitar och allergener enligt direktiv 2003/89/EG, som kan ge allvarliga skador vid konsumtion. |
Främmande föremål eller kontaminering av ämnen som inte riskerar att ge allvarliga skador vid konsumtion. Avvikelser mot lagkrav som ej har påverkan på människors hälsa/säkerhet |
Kvalitetsbrister avseende smak, lukt, konsistens, utseende mm. Mindre avvikelser. |
KONTAKT
Menigo växel: 08-722 14 00
Chef Kvalitet & Hållbarhet, Sortiment
Sofia Wahe
Chef Kvalitet & Utveckling
Erika Rapp
Direktör Merchandising
Jenny Pränting