Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Hej från köket!

Ibtihaj Alarini är och Maria Sundberg är skolkockar som arbetar hållbart, både med maten och eleverna. Läs mer om deras väg till hållbar matglädje.

Ibtihaj Alarini är förskolekocken som sprider matglädje på TikTok. Här får man följa hennes vardag i köket bland mellis-figurer och bokstavsbröd. Nu är hon nominerad till Årets Förskolekock i tävlingen White Guide Junior.

Grattis! Du är nominerad till Årets förskolekock, hur känns det?

– Det känns hedrande. Är så glad att mitt arbete uppmärksammas och att jag blivit nominerad. Det visar att mitt fantastiska arbete som förskolekock har betydelse och det är jag mycket tacksam för.  

Vad är viktigt att tänka på som förskolekock? 

– Att allt som jag gör har betydelse för barnen. Viktigt för mig att jobba hållbart, klimatsmart, samarbeta med kollegor och rektor samt involvera och engagera barnen i köket. Det livslånga lärandet börjar redan i förskolan. 

Är barnen involverade i köket? 

– Jag jobbar aktivt med att involvera barnen i det jag gör, till exempel bakar jag olika bröd tillsammans med barnen. De får arbeta och forma sin egen deg. När barnen är färdiga med degen visar jag vad som händer när degen jäser. De ställer frågor om vad som händer med degen och varför den jäser. Barnen är alltid nyfikna och det är roligt att låta dem testa själva, på så sätt lär de sig hur bröd kommer till och får känna att de har gjort något själva med stöd av mig.  

Du är ju något av kändis på sociala medier, vad är det som utmärker dig där? 

– På mitt Instagram-konto möts följarna av en glad och kreativ person som sprider matglädje och kommer med idéer och tips. Jag är även känd på TikTok, har över 100 000 följare från hela världen.

Dina bästa sociala medier-tips?

­– Mitt tips är att interagera med följarna, om de har frågor och skriver något brukar jag försöka svara på deras kommentarer så mycket jag kan. Feedback som jag får av följarna är många. Ett exempel på feedback är att de inte vill att jag lägger upp recept, de vill istället att jag lägger ut bilder steg för steg på något jag har lagat eller bakat, vilket jag har börjat jobba med. Jag får dagligen bra och positiva kommentarer, vilket gör att jag får mer energi att fortsätta.  

Maria Sundberg är skolkocken som arbetar hållbart, både med maten och eleverna i köket. Nu har både Maria och hennes arbetsplats lyckats få två nomineringar i White Guide Junior, som Årets Skolkock och Årets Skolrestaurang.

–Jag var inte alls förberedd på detta, när jag öppnade Instagram för att kolla nomineringarna kom det som en chock. Jag är oerhört hedrad och stolt över min nominering men också stolt över att vi är nominerade i kategorin ”Årets skolrestaurang”. Vi är inte många norr om Dalälven som är nominerade, så jag hoppas att vi kan inspirera fler skolor att våga anmäla sig till nästa års tävling. Jag är säker på att vi har många duktiga kök i Norrland också.

Vilka är dina styrkor i köket?

– Eftersom vi går mot en mer hållbar matlagning tycker jag man måste vara mer öppensinnad och beredd på att ta lite motstånd. För många är det är svårt att ändra gamla invanda mönster, jag vet inte om det är svårare här uppe i norr, ibland känns det så, att man är van att äta mycket kött och potatis. Förändringsarbete kräver mod och det tycker jag att jag har, även om det ibland är tungt. Då blir en sådan här nominering ett kvitto på att man är på rätt spår och det peppar en att fortsätta.

 

Vad är viktigt att tänka på när du komponerar en meny?

 

– Det viktigaste är ju ändå att eleverna äter och att det ska vara hållbart. Vi gör vår egen meny som innefattar klassiska rätter som vi vet att eleverna gillar, ofta byter vi ut köttet mot växtbaserade alternativ. Det fungerar jättebra och eleverna äter och tycker det är gott. I dagsläget har vi 3 vegetariska dagar, 1–2 fisk och 1 kyckling. En annan viktig del i menyplaneringen är att maten ska gå att laga från grunden, vi använder sällan hel- eller halvfabrikat.

Är eleverna involverade i köket? 

– Vi försöker involvera eleverna så ofta det går, just den här terminen har vi elevens val där de klassvis får önska sig en varsin maträtt. Vi samarbetar även med hemkunskapen och årskurs 6. Jag brukar besöka hemkunskapslektioner och pratar om menyplanering, sedan får eleverna planera för en egen vecka och även hjälpa till med maten och salladen. En gång i veckan har vi kockelever i köket från årskurs 5 och vi är även med på elevrådet varje månad för att lyssna på önskemål om skolmaten och informera eleverna.

Dina bästa knep för att få elever att äta?

– Låt eleverna smaka! Oftast gillar de maten bara de får smaka, vi har alltid provsmakningsskedar redo. Vi har också märkt att ordet ”vegetariskt” är laddat så vi har slutat märka ut att det är vegetarisk mat. Vi pratar numera om hållbar mat. Vi har även en tavla där eleverna får tycka till om maten och oftast är det positiva resultat. Jag tror det bidrar till en mer positiv syn på maten då eleverna faktiskt får se hur pass många som gillar den.

Länge Leve måltiden

En hållbar skolmåltid
Läs mer om ämnet här

Namn: Ibtihaj Alarini

Yrke: Förskolekock Näsbygårdens förskola, Kristianstad

Aktuellt: Nominerad till Årets förskolekock i tävlingen White Guide Junior

Barnens topp 3 rätter!

  • Vegatiarisk tacobuffé 
  • Vegetarisk lasagne 
  • Linsbiffar 

Namn: Maria Sundberg

Yrke: Skolkock på Skönsmons skola i Sundsvall

Aktuellt: Nominerad som årets skolkock i White Guide Junior

Elevernas topp 3!

-Hamburgare, tacos och cowboysoppa på växtbaserade råvaror. Annars går allt med pasta hem och soppa förstås, det älskar alla!