Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Pålsjö Krog om sommaren 2022

Tess Wieslander driver Pålsjö Krog, mitt på Helsingborgs strandpromenad. Det är ett läge som nästan säljer in sig självt. Så här rustar hon inför sommaren 2022.

Pålsjö Krog är en klassisk Helsingborgsrestaurang. Den har legat på samma plats i 36 år och vägg i vägg med Pålsjöbadets kallbadhus. Tess Wieslander var verksamhetsansvarig för krogen från 2018 och tog överägarskapet 2020, samtidigt som pandemin slog till. För Tess var det dock självklart att på olika sätt försöka gasa sig genom utmaningarna. 

– Min första tanke var ”jag måste få folk att komma hit, vad gör jag nu?”. Så jag körde kampanjer och rabatter och fokuserade på att gå runt snarare än att tjäna pengar. Vi utökade också serveringen med 60 platser, byggde om utebaren och anlade boulebanor eftersom jag insåg att jag behövde kunna marknadsföra mer än bara restaurangen.


Effekten blev tydlig, Pålsjö Krog hade två riktigt bra somrar under pandemin. Att folk jobbade hemifrån hjälpte också till, och när nattklubbarna var stängda så kom gästerna och besökte Tess i stället. 
 

– Så vår satsning fungerade. I år säger alla att sommaren kommer att bli maxad, men jag inser också att det är mer konkurrens om gästerna i år. Så det känns faktiskt oerhört viktigt att den här sommaren, nu när allt är mer normalt igen, blir riktigt bra. 

”Livemusik är oslagbart” 

Planen för hur det ska ske är inte riktigt satt än – Tess Wieslander väntar gärna in vårinspirationen innan hon sätter all planering – men redan är sommarens alla liveband bokade. Livescenen är ännu ett sätt att bredda erbjudandet.  

– Ett bredare utbud lockar nya målgrupper. Innan jag tog över var Pålsjö Krog en renodlad restaurang, och med olika aktiviteter hittar fler gäster hit. Dessutom kan man inte sticka under stol med att det också gör sitt för marginalerna, förklarar Tess Wieslander.  

Men Pålsjö Krog är och förblir också en populär krog, och enligt Tess är framgångsfaktorn enkel – okomplicerad och riktigt bra mat. 

– Mellanrätter och fusion får andra hålla på med. Vi har ett klassiskt franskt-svenskt kök och menyer som alla förstår. Till sommaren sätter vi en meny som klarar av hög volym, men utan att bli en platt sommarkrog. Jag vill ju ha tillbaka gästerna hela året.

En full krog viktigare än marginalen 

Pandemi eller inte så är dessutom prisnivån något som Pålsjö Krog arbetar aktivt med.  

– Jag ansåg att priserna var för höga när jag tog över, och vill inte ta över 70 kronor för en vanlig öl. Min tanke är att personalen alltid ska ha att göra, och att vi ska ha en full krog – hellre än att tjäna mer på varje gäst.  

Nu när pandemin ser ut att ha släppt sitt grepp om den svenska krogbranschen så har andra utmaningar tagit över som kan kasta en skugga över sommarsäsongen. En av dem är personalbristen. 

– Eftersom jag lyckades behålla gästerna under pandemin så behövde jag inte permittera en enda medarbetare. Så här har personalbristen inte blivit ett problem, åtminstone inte på servis-sidan. Kockar däremot har varit en utmaning för branschen länge, även före pandemin.

Lär upp kockarna på plats 

Här har Tess Wieslander och Pålsjö Krog valt en annan väg än många andra krögare. 

– Restaurangbranschen har gjort lite fel här tycker jag. Förut lärde man upp kockar på plats, men nu förväntar man sig att de ska vara fullärda först dagen. Vi arbetar med att lära våra kockar jobbet och hur det fungerar att vara kock just här, och det har fungerat väl för oss.  

En annan utmaning som branschen nu står inför är de ökande livsmedelspriserna och eventuell livsmedelsbrist. Högre priser kan slå hårt mot marginalerna, och det är inte säkert att Sveriges krogar kan höja priset för att kompensera kostnadsökningen. På Pålsjö Krog har dock effekten varit liten hittills, och Tess säger att hon kommer att köra på med samma priser tills det bara inte går längre. 

– Jag har sagt till personalen att säga till mig om det blir ohållbart, men fram till dess tänker jag varken oroa mig, höja priset eller ta bort saker från menyn. Det viktiga är att sommaren blir riktigt bra för de gäster som kommer hit – resten löser sig! 

Länge leve måltiden.

Hitta ännu mer tips och intressant läsning
Till huvudsidan

”Det viktiga är att sommaren blir riktigt bra för gästerna – resten löser sig”
 



Tess Wieslander

Ägare, Pålsjö Krog

Tess bästa tips för en succé-sommar! 

  1. Fint väder och en taggad personal.
    Vädret kan man inte göra mycket åt, men glad och nöjd personal gör all skillnad i världen. 
  2. Bredda erbjudandet.
    Boule, liveband, mimosaluncher – med fler aktiviteter finns många anledningar att komma tillbaka.
     
  3. En full krog är alltid viktigare än bra marginaler.
    Se till att gästerna trivs och har råd – då kommer de tillbaka.