Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Lönsamhet på krogen

Smarta menyer, dryckglädje och nya råvaror är receptet på en lyckad säsong. Vi frågar ut våra måltidsgäster om hur man maximerar lönsamheten i sommar.

Tess Wieslander, Ägare Pålsjö Krog

Håll en jämn nivå på antal gäster anpassat för lokal och personal  

Vad gör du för att maximera lönsamheten i sommar? 

-Dryck är extra lockande på sommaren och det gäller att hitta rätt tillfällen, om jag går ut med en sangriakanna i matsalen så får jag direkt beställningar på tio till. Jag försöker även att hitta köplägen under hela dagen och inte bara kring måltiden. Under sommaren så kör vi After Beach på eftermiddagarna mellan klockan 15–17 för att inte stå tomma efter lunch och innan kvällssittning. 

Hur anpassar du sommarmenyn om råvarorna tar slut? 

-Om vi har Skagen på menyn, men det inte finns några räkor att tillgå, då är det ju väldigt naturligt att berätta för gästen att råvarorna är slut, jag tycker man ska våga vara öppen med det. Man får ta det lite som det kommer i sommar, ta hjälp från sin grossist och försöka hämta tips och idéer från andra krögare.  

Hur prissätter ni utifrån ökade råvarupriser? 

-Jag brukar utgå från var min personliga smärtgräns går och kommer att avvakta och kolla av hur stor prishöjning det blir. Är det någon rätt som drar i väg alldeles för mycket så är det nästan bättre att byta ut den rätten mot någon annan.  

Dina bästa sommartips? 

-Ta inte in för mycket folk, håll en jämn nivå på gäster anpassat för lokal och personal och våga tacka nej. Då håller man en jämn kvalitet som lönar sig i det långa loppet samt att man inte utsätter sin personal för stress och press. Det är viktigt att gästerna känner sig nöjda med besöket när de går därifrån.


Tess Wieslander driver Pålsjö Krog, mitt på Helsingborgs strandpromenad. Det är ett läge som nästan säljer in sig självt. Läs om hur Tess rustar inför sommaren 2022>

These Sundevall Lekberg, Marknadschef Thatsup

Våra absolut populäraste guider är ”de hetaste restaurangerna just nu

Vilken typ av sökord söker restauranggästerna på så här års? 

-Svenskarna är enkla och förutsägbara i sitt sökande och är det sommar så vill man hitta takterasser och uteserveringar. En av våra absolut mest klickade artiklar var under värmeböljan 2018, då sökte folk på ”bästa AC-restaurangerna i Stockholm”. Något som alltid är återkommande är att folk anpassar geografiskt, står man på Medborgarplatsen i Stockholm så söker man på ”bästa restaurang Södermalm”, det handlar helt enkelt om att hitta det bästa och hetaste stället där man befinner sig. 

Hur priskänsliga är gästerna? 

- Om vi kollar på recensioner så är det alltid fokus på mat och service, hur maten smakade och om servicen var bra eller mindre bra, men det är väldigt sällan någon som klagar på priset. Självklart är alltid budgetguider populära, ibland vill man bara ut och äta något enkelt, men våra absolut populäraste guider är ”de hetaste restaurangerna just nu”.  

Tips och råd på sociala medier till krögarna? 

-Sociala medier är faktiskt helt gratis och det är fritt att skapa ett konto, det ska man inte glömma.  Det är här man hittar de mest populära restauranger och senaste nyheterna, som krögare måste man våga skryta och marknadsföra sig. Om du har möjlighet, satsa och lägg en budget för sociala medier och ta in en fotograf för att plåta av maten, drycken och personalen, det kommer garanterat att öka försäljningen. 

Henrik Kruse, Vd Boulebar

Vi är passionerade i boule och att kunna vara bäst på något stärker ens erbjudande 

Hur maximera ni er lönsamhet i sommar? 

-Sommaren är en väldigt intensiv period för oss så det är en ständig balans mellan hur mycket folk vi ska ta in för att inte tumma på servicen. I sommar kommer vi att ha ett stort fokus på dryck och aktivitet, som är mest lönsamt för oss.  

Merförsäljning är en viktig inkomst för krogen, hur gör ni?  

-Vi är egentligen boule-nördar från början som kopplat på mat och dryck till vårt erbjudande och det är något som har blivit väldigt lyckosamt. Jag tror det grundar sig i att vi är passionerade i just boule, då blir vi automatiskt passionerade i fransk mat och dryck. Jag vill personligen gärna besöka ställen som verkligen är bäst på det de gör.   

Hur anpassar ni menyn utifrån höjda råvarupriser? 

- Det handlar mycket om att köpa rätt råvaror för att få ut så mycket värde som möjligtKöp en fin fransk skinka eller en jättebra ost och servera den på en tallrik. Då undviker man allt för mycket kostnader för kökshantverket och låter råvaran tala för sig själv.       

Ditt bästa sommartips?

-Vi måste ta hand om vår personal och börja bygga från grunden redan nu i sommar. Efter pandemin har det varit tufft att sätta ihop nya team eftersom vi både tappat personal och fått många nya medarbetare. Om personalen blir nöjda då kommer även våra gäster att bli nöjda.

Läs om hur Boulebar jobbar för att skapa en framgångsrik verksamhet på tillfällig yta>

Elisabeth Wikström, försäljningsansvarig Menigo 

Våga byta ut råvaror mot något nytt, var flexibel och hitta nya vägar


Hur förbereder sig Menigo inför sommaren?
 

-Vi ser fram emot ett högt tryck i sommar och att kunna möta våra kunder på det bästa sätt vi kan. Gästerna förväntar sig mer än någonsin så nu gäller det för branschen att kunna möta den höga efterfrågan och att vi ska kunna säkra tillgänglighet på varor.   

Hur gör ni för att underlätta för krögarna under rådande råvarubrist? 

-Vi är i en helt ny situation och marknaden förändras från dag till dag, vilka råvaror som finns tillgängliga och inte. Vi håller löpande koll på marknaden och prognoser framåt och försöker säkra våra lager så mycket vi bara kan. Vi har också en ständig kommunikation med våra kunder om vilka varor som finns just nu och försöker proaktivt att rekommendera andra produkter bland annat via menigo.se. 

Ditt bästa råd till krögarna i sommar? 

-Våga byta ut råvaror mot något nytt, var flexibel och hitta nya vägar. Det är även viktigt att ständigt hålla sig uppdaterad om vad som händer på marknaden. Man ska inte heller glömma bort den medvetenhet som finns hos gästerna idag, dagligvaruhandeln har också varit tvungna att höja sina priser så folk är förberedda och införstådda med problemet.

 

Mattias Dahl, Dryckesansvarig på Restaurangakademien

Våga utmana rosé och bubbel med fler vindrinkar och drickglädje i sommar

Vad dricker vi i sommar? 

-Det är som vanligt mycket rosé, Aperol Spritz och bubbel men det tycker jag att man ska våga utmana med mer vindrinkar och öl-spritzer, då kan folk också dricka längre vilket är mer lönsamt. Så in med Lillet och Port &Tonic drinklistan.   

Hur kan man maximera sin lönsamhet genom dryck? 

-Vill man tjäna pengar på dryck så måste man hitta dryckglädjen i menyn genom att prissätta smart. Ha gärna lite dyrare alternativ på vinlistan som får de mer “normalprisade” vinerna att framstå som ännu billigare. Erbjud drinkar med vinbas som ett komplement till drinkarna med spritbas, här kan man tjäna mycket pengar.  

Hur anpassar man dryckesmenyn utifrån ökade priser? 

-Om Bourgogne och Champagne sticker i pris så finns det en hel vinvärld där ute som har kollat på dessa områden i årtionden och gör viner i liknande stil, ta då in motsvarande viner på vinlistan istället för att bara ta in de dyra vinerna, som du kanske ändå har svårt att sälja till gästen. Så in men en Sydafrikansk Chardonnay från svalare vingårdsläge på hög höjd och sälj den i stället. Försök vara smart och hitta andra vägar i vinlistan istället för att följa de gamla hjulspåren.


Även en macka kräver sin dryck. Mattias Dahl, dryckesansvarig på Restaurangakademien, har valt ut dryck till Länge leve måltiden. Läs Mattias tips här>

Länge leve måltiden.

Hitta ännu mer tips och intressant läsning
Till huvudsidan

Länge leve måltiden.

Hitta ännu mer tips och intressant läsning
Till huvudsidan