Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Tips för en lyckad vintersäsong

Trots att februari förknippas med svårigheter att dra folk till restaurangen så är det samtidigt en månad som för med sig många möjligheter till att utveckla och boosta verksamheten – och vinsten.

Februari är kanske den tid på året där det är svårast att vara kreativ med rätterna på menyn eller att dra folk till restaurangen när de är mätta efter storhelgerna.  

Men vad innebär denna tid för möjligheter? Här följer några tips för att boosta februari.  

Ta tillvara 

En utmaning som är viktig att arbeta med är att undvika svinn i största möjliga mån, att spara in och att återanvända. Nyckeln är att ta vara på hela produkten. Att tänka och planera hur man kan använda en råvara vidare istället för att slänga. På fjällkrogen Mezzo använder man exempelvis allt grönsaksöverskott i soppor eller gör färs på det som blir kvar vid styckning.  

Låt kreativiteten flöda och skapa härliga recept av de råvaror som kanske inte är det första självklara valet – som exempelvis oädla styckdetaljer. Allt blir gott med rätt kunskap så inspireras även av andra och utbyt idéer med varandra. Motiveras också av att laga och skapa härliga måltider med endast de produkter som finns på ditt lager. Förbered och planera med leverantören i god tid. Då finns möjligheter att hitta rätt produkter till ett bättre pris eller att fånga bra klipp. 

Fokusera mera 

Gör genomtänkta menyer för att locka gästerna att köpa fler än en rätt. Lägg fokus på exempelvis förrätt och tillbehör och bygg menyn på säsongens råvaror. Det är bra för både plånbok och miljö. Merförsäljningen kommer förstås på köpet om gästerna får ett utmärkt bemötande. Värna därför om personalen, ordna gemensamma aktiviteter och var uppmärksam på hur personalen mår. Mår personalen bra mår verksamheten bra.  

Event och familjer  

Passa på att skapa event som kan vara ett roligt och bra sätt att få snurr på verksamheten. För vissa är februari en lugnare period vilket kan ge mer tid för planering. Passa på att hitta inspiration, kanske träffa producenter. Februari är en månad där det är många råvaror som är aktuella för säsongen men som inte skördas just precis då. Därför är producenter av just de råvarorna extra kul att träffa just nu och inspireras av och låta dem sprida sin kunskap. Det kan även vara ett roligt inslag att skapa en upplevelse för gästerna kring detta. Det förhöjer garanterat upplevelsen av kvällen. 

Fokusera på familjer i skapandet av restaurangmiljön och få dem att känna sig extra inbjudna. Plocka bort några bord i matsalen för att tillåta mer plats för barnvagnar, skaffa små enkla pysselkitt att erbjuda barnen. Kanske finns det möjlighet att fylla den tidiga sittningen med specialerbjudanden för barnfamiljer eller pensionärer som kanske vill ha lägre volym på musiken och inte äta så sent.  

Var syns du? 

Satsa på marknadsföringen i olika kanaler och på sociala medier. På Facebook kan du marknadsföra dina speciella event och särskilda erbjudanden och på Instagram kan du lägga upp inspirerande bilder. Glöm inte vikten av en bra hemsida, ofta besöker gästen er först online så hur ni presenterar er där, med text och bild, är väldigt viktig.