Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

I krisens spår - Pontus Frithiof

Under den pågående Coronakrisen har krögaren Pontus Frithiof kunnat hålla alla sin restauranger öppna. Detta trots att man under en period tappade hela 95 procent av gästerna på Pontus in the air på Arlanda.

– Jag är väldigt stolt och glad över att min organisation har varit så pass snabbfotade i den här krisen. Vi har verkligen hunnit med att göra otroligt mycket på väldigt kort tid, säger Pontus Frithiof, krögare och ägare av Pontus Group där bland annatPontus in the air på Arlanda, Pocket by Pontus i Solna Business Park, Tidningshuset by Pontus och Tekniska by Pontus ingår.

Berätta om några nya initiativ och erbjudanden

Vi har på initiativ och bidrag av vår vän Sven Hagströmer kunnat skänka mat till vården för personalen på Karolinska Sjukhuset. Initiativet har även lett till att fler människor vill vara med att stötta genom att skänka bidrag. Det har medfört att vi nu kunnat leverera flera tusen matlådor till vården.

I restaurangerna har vi arbetat med middagskassar, take away, hemleveranser och foodtrucks i olika former. Dessa typer av nya tjänster är bra, men tyvärr tappar man all merförsäljning. Man går kanske från att sälja för 300kr per kuvert till 100kr per kuvert så det är ingen långsiktig strategi att luta sig mot.

Vi har ändrat öppettider på en del ställen men vi har inte stängt någon av våra restauranger, utan anpassat bemanningen med hjälp av permitteringar. Jag tycker det är en service gentemot gästerna att faktiskt kunna hålla öppet som vi brukar, man kan inte bara ha öppet under lönsamma timmar. Då visar vi någonstans att vi ändå står starka, något som förhoppningsvis kan gynna oss i framtiden.

Vilka har varit era största utmaningar?

– Vi har fått se över hela vår organisation vilket innebär bemanning, diskussion med våra leverantörer och hyresvärdar samt tagit del av olika typer av stödpaket. Man har helt enkelt fått se över ”sitt eget hus” så mycket det bara går.

På exempelvis Arlanda har det varit katastrof med ett tapp på upp till 95 procent av gästerna. Nu har man lagt om trafiken till en och samma terminal så den lilla befolkning som reser kommer in på terminal 5. Det är fortfarande katastrof, men ändå lite mindre katastrof än vad det var tidigare.

Hur ser ni på framtiden och vad drar ni för lärdomar av krisen?

– Vi har tillsammans arbetat hårt för att hitta lösningar för vår verksamhet och skapa en hållbar plan för det här året. Det vi tar med oss ur krisen är att vi ser att vi klarar av det här. Det har också dykt upp nya affärsmöjligheter och en del förfrågningar om vi vill hjälpa till på olika ställen. Det kan handla om allt ifrån att ta över hyreskontrakt till samarbeten med olika branscher.