Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Så skapar du en lönsam meny

Steg för steg, så prissätter du menyn om du vill tjäna mer pengar. Ta del av Unilever Food Solutions bästa knep för en mer lönsam meny.

Flertalet parametrar runt om i världen bidrar just nu till att priserna stiger på många varor. Inflation, matvarubrist, försenade leveranser, höjda priser och missväxt i skörden har lett till "the perfect storm". Vi behöver därför vända på varje stek för att öka lönsamheten. Till vår hjälp har vi Unilever Food Solutions som bidragit med sina bästa tips och råd.

Utmaningen är att prissätta rätterna på din meny så högt som möjligt utan att gästerna slutar beställa dem

För vissa rätter är den bästa strategin att helt enkelt höja priserna, för andra kan det behövas döpas om eller till och med tas bort. Michigan State University har tagit fram principerna för menyteknik och skapat en matris för att hjälpa restauratörer och företagare att maximera sin vinst.

Den Menytekniska Matrisen:
Menyteknik hjälper dig att dela in sakerna på menyn i fyra kategorier:

  1. Ploghästar eller silver – saker som är populära men ger liten förtjänst
  2. Pussel eller brons – saker som inte är så populära men ger stor förtjänst
  3. Hundar – saker som inte är populära och som ger liten förtjänst
  4. Stjärna eller guld – saker som både ger förtjänst och är populära

1. Ploghästar/silver

Maträtter och tillbehör som kategoriseras som silver säljer mycket, men ger liten förtjänst. Eftersom de fortfarande kräver ansträngning för att lagas men bara genererar små marginaler, ska du inte jobba för att marknadsföra dem.

Det här kan du göra:

 Höja priset för att se om efterfrågan påverkas.
 Sänk kostnaden för råvarorna genom att minska portionsstorlekarna.
 Leta efter alternativa ingredienser som kostar mindre, utan att nödvändigtvis behöva tumma på kvalitet.

2. Brons/pussel

I den här kategorin har rätterna låg popularitet men ger stor förtjänst, ofta överprisade.

Det här kan du göra:
• Marknadsför som dagens special för att lyfta och göra mer synliga.
• Reducera priset och se om efterfrågan ökar.
• Stryk från menyn om ingredienserna har kort hållbarhet eller är svåra att förvara.

3. Hundar

Rätterna i den här kategorin är varken särskilt populära eller efterfrågade. Det är inte bara för att förhindra att de tar resurser i form av förvaring, förberedelser, marknadsföring eller lagring, utan också för att frigöra utrymme, arbetstid och marknadsföring till andra inslag på menyn som faktiskt ger förtjänst.

Det här kan du göra:
• Stryk från menyn omedelbart. De är bara kraft- och pengakrävande.
• Om det rör sig om ett fåtal rätter, prova att döpa om dem.
• Om det rör sig om de flesta rätterna på menyn - be om hjälp.

4. Stjärna eller guld

Rätterna på en stjärnmeny är populära samtidigt som de ger goda förtjänster. Detta betyder helt enkelt att de är billiga att tillaga och har redan hunnit bli ordentligt populära hos dina gäster.

Det bästa är att låta en stjärnmeny vara som den är och fortsätta att marknadsföra dem på samma sätt som du redan gör. Se till att de syns på menyn eftersom de uppenbarligen är populära. I den bästa av världar borde du sikta på att förvandla alla dina rätter till stjärnrätter.
Lycka till!

OM UNILEVER

Unilever Food Solutions är skapat av kockar, för kockar. De stöttar kockar med lösningar, inspiration och utbildning.

• Produkterna gör att du sparar tid utan att behöva tumma på smak.
• Menyerna hjälper dig att servera hälsosamma, klimatsmarta och lönsamma rätter som får dina gäster att komma tillbaka, om och om igen.

Läs mer på unileverfoodsolutions.se