Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Skräddarsy känslan - med musik

Den hemliga ingrediensen för en lyckad restaurangupplevelse är musik. Det menar Alf Tumble som berättar om samspelet mellan musik, mat och dryck.

De flesta känner nog igen honom från hans träffsäkra vintips i DN eller som dryckesexpert i nyhetsmorgon. Färre vet att Alf Tumble tidigare jobbat som både musikproducent och house-dj med hela världen som arbetsplats. Sedan sju år tillbaka kombinerar han sitt vinintresse och sina musikfärdigheter som Music Supervisor på streamingtjänsten Soundtrack Your Brand. Ett företag som hjälper bland annat krögare med vad de ska ha för bakgrundsmusik i restaurangen.

– Man kan säga att musiken var en bidragande faktor till att jag började hålla på med vin. Jag hade förmånen att spela i länder där vin är en stor del av kulturen och det var här som jag upptäckte stora skillnader mellan spanska och italienska viner och hur de kombineras med olika maträtter, säger Alf.

Vin, musik och mat, hur får man ihop allt?

– Ett knep kan vara att börja med ursprung. Driver man en amerikansk ”streetfoodrestaurang” så tycker jag att både vinet, maten, inredningen och musiken bör ha en helhet för att skapa rätt energi på restaurangen. En ”fine dining restaurang” däremot, kan skräddarsy musiken så den följer avsmakningsmenyn på ett smakfullt sätt med rätt tidsangivelse till rätt mat.

Hur vet man vilken typ av musik som funkar till sin restaurang?

– På restauranger är det svårt att genom musiken tillfredsställa alla som är där. Så vi arbetar utefter modellen att ljudsätta själva varumärket istället. Det innebär att musiken ska ha samma känsla som restaurangen. Utgå från vilken typ av mat som serveras, vad ni har för inredningsstil och vad restaurangen står för. Gå efter känslan istället för att försöka tillfredsställa gästerna eller personalen.

Hur går det till när du väljer musik?

– Jag träffar oftast krögaren eller butiksägaren och tar fram en strategi för vilken typ av musik de ska spela i sin lokal och hur ofta musiken ska uppdateras. För att försöka förstå musikens effekt på gästerna genomför vi även olika studier, säger Alf.

En studie, som gjordes i samband med ett uppdrag till en av Sveriges största hamburgerkedjor, visade att musik som rimmade bra med varumärket ledde till ökad försäljning, men också att köandet på restaurangen blir mer uthärdligt om det spelas musik med hög igenkänningsfaktor.

– Gästerna upplever att tiden går fortare när de hör musik de känner igen. Andra knep kan vara att schemalägga musiken efter tider när det är mindre och mer folk i lokalen. På morgonen när det är lite lugnare bör musiken ha låg intensitet och ju mer folk desto mer intensitet och mer igenkänning, menar Alf.     

Vad har ni för musik i er streamingtjänst?

– Vi jobbar enbart med licenserad musik och riktiga artister. Det finns så mycket värde i musik idag som också avspeglar sig i artisterna. Spelar man exempelvis en låt med Billie Eilish så får man också hennes coolhet på köpet. Dolly Parton är ett annat exempel som istället ger en mer folklig känsla med värme och kärlek. Just nu har vi över 50 miljoner låtar att välja från så det är såklart inte bara känd musik och hits.

Namn: Alf Tumble

Ålder: 42 år

Titel: Författare, Vinskribent på DN och Music Supervisor på Soundtrack Your Brand.

Alfs böcker i urval: Drick!, Vin med adress, Nebbiolo – så funkar det.

På gång: Gör podcasten ”dela en flaska” tillsammans med artisten Petter.

Alfs 4 tips – så skapar du rätt känsla i restaurangen


  1. Glöm inte bort musiken. Likväl som du väljer inredning, råvaror eller dryck så är musiken jätteviktigt för gästernas helhetsupplevelse.
  2. Släpp din personliga smak och se istället till restaurangens känsla och hur du vill att den ska låta.
  3. Bakgrundsmusik ska smälta in i miljön och inte ta för mycket plats.
  4. Låt inte gästerna bestämma musik.