Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Samma fantastiska smak – mindre socker

Coca-Cola Europacific Partners
23 maj 2023
Sockerfritt har haft en enorm tillväxt de senaste åren, och för Coca-Cola i Sverige, består idag nästan 50% av den totala försäljningen av sockerfria drycker.

Samma fantastiska smak – mindre socker

Coca-Cola i Sverige arbetar aktivt med att minska det tillsatta sockret i deras drycker för att göra det lättare för konsumenter att göra hållbara val. Hållbarhetsdirektören Lisa Wahlström berättar mer om hur arbetet ser ut. - För oss är det en självklarhet att vara med och driva skiftet mot sockerfritt. Genom att satsa på våra sockerfria alternativ gör vi det lättare för konsumenter att minska sitt sockerintag. Det gör vi bland annat genom att fokusera på sockerfritt i vår marknadsföring och produktutveckling. De senaste åren har vi lanserat många nya sockerfria favoriter, som till exempel Coca-Cola Zero Sugar Lime och Fanta Zero Lemon. Förra året gick dessutom försäljningen av Coca-Cola Zero Sugar om Coca-Cola Original Taste – en viktig milstolpe, säger Lisa Wahlström, hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners i Sverige. Att satsa på de sockerfria produkterna är en del av arbetet – en annan är att långsiktigt arbeta med att minska sockermängden över hela portföljen. - Det här är något vi kontinuerligt arbetar med. Bland annat uppdaterade vi härom året receptet för Fanta Orange, och minskade då sockret med 30%. Samma goda smak, men med mindre socker! En annan viktig aspekt av att minska sockret är att det minskar vår klimatpåverkan och stöttar vårt arbete mot netto noll utsläpp till 2040, säger Lisa Wahlström. Coca-Cola i Sverige arbetar på flera sätt för att underlätta för konsumenter att sänka sitt sockerintag och göra hållbarare val: • Minska mängden socker i dryckerna. I Sverige har den genomsnittliga mängden tillsatt socker i dryckesportföljen minskats med mer än 35 procent sedan 2010. • Satsa på sockerfria produkter. Coca-Cola i Sverige fortsätter att utveckla sockerfria produkter och sortiment för att möta och tillfredsställa olika behov och önskemål. • Erbjuda mindre förpackningar. Att erbjuda förpackningsstorlekar som passar vid olika tillfällen är ett sätt att uppmuntra konsumenter att sänka sitt sockerintag. • Tydlig information. Det ska vara enkelt att se på etiketterna vad produkterna innehåller och vad näringsinnehållet är. Genom transparens är det möjligt för konsumenten att göra mer medvetna val. • Ansvarsfull marknadsföring. I marknadsföringen främjas främst sockerfria produkter och ingen direkt marknadsföring görs till barn under 13 år.

Köp Zerodryckerna här:

Korken som hänger kvar förenklar återvinning

I höstas var Coca-Cola i Sverige först ut på den svenska marknaden med att gå över till korkar som hänger kvar vid flaskan. Övergången till de nya korkarna är i linje med ett nytt EU-direktiv för engångsplast som träder i kraft 2024. Den nya korken underlättar insamling och återvinning av hela förpackningen och minskar risken för nedskräpning. Flaskor och korkar är 100% återvinningsbara och hela den lokalproducerade PET-portföljen är gjord av 100% återvunnen plast* sedan flera år tillbaka. *Avser ej flaskans kork och etikett som tillverkas av andra återvinningsbara material.

Lokala råvaror sänker utsläppen

Sockret i dryckerna kommer från sockerbetor som odlas i Skåne och transporteras via tåg direkt till produktionsanläggningen i Jordbro utanför Stockholm. Vattnet i drycken kommer direkt från Mälaren.