Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Från tanke till tallrik – ett samtal om hållbarhet och lönsamhet

Länge leve måltiden
Samtalsreportage del 1
Tillsammans med matkreatören Lisa Lemke bjöd vi in en skara gäster på temat hållbarhet och lönsamhet till restaurang K-märkt på Garnisonen i Stockholm. Detta blev ett inspirerande samtal om affärsnytta, vårt gemensamma klimatavtryck och framtidsspaningar.

Gästerna runt bordet:

Lisa Lemke – Matkreatör och kock
Thomas Fankl - Director food & beverage, Scandic Sverige
David Bryngelsson - vd & grundare, Carbon Cloud
Henrik Jildenäs – Specialistsäljare, Färskvaruhallen Menigo
Johanna Taflin - Sustainability Program Lead, Lantmännen
Hanna Normark - Krögare restaurang K-märkt
Christoffer Carlsmose - Head of Corporate Sustainability, Menigo

Att vara hållbar och samtidigt skapa lönsamhet är ju inte alltid en självklarhet. Hur behöver vi tänka för att skapa affärsnytta kring hållbarhet?

Hanna: ”Det krävs kreativitet! Att ta hand om råvaror och laga mat på det som finns för dagen. Här på K-märkt jobbar mycket vi med Chef’s Choice – tomma luckor i menyn där vi går ifrån den fasta menyn och ger kockarna kreativa utmaningar. Det ger också gästen en bättre upplevelse vilket innebär en högre betalningsvilja. Det har dessutom resulterat i lägre omsättning på personal, säger Hanna Normark, kock och krögare på restaurang K-märkt. ” Idag finns en enorm konkurrens och många restauranger styrs enbart av pris. Här har vi ett jätteansvar att höja lägsta nivån. Det gör vi genom att se till att vi har koll på våra leverantörer och hittar bra priser på produkter som vi vill att våra kunder ska köpa.”

Thomas: ”Just det här med att få med medarbetarna är jätteviktigt. Då skapar vi en beteendeförändring och på längre sikt – en kultur och stolthet i bolaget som sitter i våra medarbetares DNA.”

3 hållbara fördelar med flexibla menyer

1. Flexibla menyer utmanar i köket och gör det dagliga arbetet både roligare och mer kreativt. Det blir också intressantare för dina stammis-gäster med en varierad meny. Komplettera dina menyfavoriter med ”Chef´s Choice” som du varierar varje dag. 

2. En rörlig meny gör det enklare att arbeta med råvaror när de kostar som minst men smakar som bäst. Ta hjälp av din Färskvaruspecialist har stenkoll på vad som är på väg in.

3. Levande menyer gör det lättare att ta vara på sista minuten-klipp. Din säljare hjälper dig göra hållbara och lönsamma val. Du kan även ta del av erbjudanden och klipp på webben och i vår app.

Hur gör vi med vår fossila springnota? Hur kan vi minska vårt klimatavtryck och hur får vi ut kunskapen kring detta?

Christoffer: Vi ska, måste och vill göra måltider med så lågt klimatavtryck som möjligt. I dagsläget säger inte klimatsiffror så mycket för gemene man, men om vi i stället får information om att en vara har 20% lägre utsläpp så kan vi förhålla oss till det. När du handlar hos oss kan du, redan i kundkorgen, se klimatavtrycket på samtliga produkter.

David: ”Problemet idag är att alla har mätt på lite olika sätt vilket gör det hela väldigt komplext. Klimatavtrycket har tiotusentals olika parametrar – allt från jordmån och placering till energikällor. Med vår tjänst Carbon Cloud vill vi göra det enkelt att ta reda på vilket klimatavtryck det man köper har. Här får man aktuella siffror som uppdateras löpande och som går att jämföra.”

Christoffer: ”När vi på Menigo införde Carbon Cloud var det många leverantörer som blev oroliga och undrade om vi skulle byta ut dem om någon annan aktör hade en motsvarande produkt med liknande kvalitet och pris men med lägre klimatavtryck. Riktigt så är det ju inte meningen att vi ska jobba, men det fina med Carbon Cloud är att vi kan se exakt var påverkan ligger, om det är råvaran i sig eller kanske förpackningen som är den största boven. På så sätt kan vi gå till leverantören och informera om problemet och kanske få dem att göra en förändring. Det är då vi gör den riktiga klimatvinsten.”

Johanna: ”Precis! Data är viktigt och man måste kunna jämföra. Men det måste också finnas en action kopplat till ett lägre klimatavtryck. Här är det viktigt att kunna gynna bra åtgärder. Kommer någon med bra gödsel eller drivmedel så är det viktigt att premiera det.”

David: ”Vi behöver också få marknaden att förstå att det här är en affärsmöjlighet – att ha koll på sitt klimatavtryck kan ju faktiskt vara ett upphandlingskrav i framtiden.”

Vad har vi i restaurang- och råvarubranschen för ansvar i detta? Hur ser framtiden ut tror ni?

Hanna: ”Såklart behöver vi kockar ta ansvar för vad vi serverar. Det ska helt enkelt inte finnas sparris på höst- eller julmenyn.”

Thomas: ”Det är ett samspel mellan grossist, oss och våra gäster. Ju fler vi är som kan fatta ett beslut, desto snabbare kommer vi framåt. Vi kanske inte kan ha avokado och melon hela året om.”

David: ”Folk kommer ju vilja ha mat även i framtiden och om du kan göra den med lägre klimatavtryck så har du en fördel. Det kommer komma krav och då kan vi få en hälsosam konkurrenssituation när producenterna börjar tävla om vem som har lägst klimatavtryck.”

Christoffer: ”Exakt! Och där måste vi sätta trender som är hållbara. Vi vill ju påverka och inte bara ta bort råvaror eller leverantörer – då går kunden och handlar hos någon annan. Det är bättre om vi hjälper dem komma bort från ett visst arbetssätt.”

Johanna: ”Branschen måste tillsammans bestämma sig för en gemensam riktning för att vi ska nå Parisavtalet. Ta vissa generiska kategorier som mjöl till exempel – där måste man bara bestämma sig för att det inte ska finnas några dåliga val.”


Ta gärna del av den andra delen av detta samtalsreportage där vi pratar om hur vi får med gästerna på den hållbara resan -->

Få fler handfasta hållbarhetstips på samlingssidan --> 

Jämför olika produkters utsläppsmängd

Att göra hållbara val är inte alltid det enklaste och det är lätt att gå vilse bland alla märkningar där ute. Nu har vi på Menigo gjort det enklare för våra kunder att göra bättre val! Med hjälp av AI-tjänsten Carbon Cloud har vi klimatmärkt alla varor i vårt sortiment med dess totala utsläppsmängd så att du enkelt kan jämföra olika produkters påverkan på miljön och därigenom göra mer hållbara val direkt i varukorgen. 

Läs mer om hur Carbon Cloud funkar -->

Minska matsvinnet och få mer klirr i kassan

Med enkla medel kan du minska ditt matsvinn och i stället få det du idag slänger att generera ökade intäkter. Ta del av våra partnererbjudanden som hjälper dig på vägen.
  • Ta reda på var matsvinnet är som störst. Är inköpen felavvägda, används inte hela råvaran, eller är för stora buffétallrikar den stora boven? Tillsammans med vår partner Generation Waste och appen ”Less Waste” kan du enkelt mäta ditt matsvinn och sätta ett ekonomiskt värde på det som faktiskt slängs. Med fakta på bordet är det lättare att vidta rätt åtgärder. Varför inte utmana dina medarbetare med en tävling kopplat till minskat matsvinn?

  • Med vår partner Karma kan du tjäna pengar och samtidigt bidra till en mer hållbar planet. Med hjälp av appen når du nya kunder som kan handla sådant som blivit över; lunch, middag, bakelser, bröd etc. Karma tar endast provision vid försäljning. Som kund hos Menigo får du 20% rabatt på provisionen i 6 mån. 

Läs mer om våra förmånliga partnererbjudanden -->