Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Coca-Cola tar krafttag för klimatet

Med storlek kommer såväl ansvar som möjlighet att göra skillnad. Målet för hela koncernen är att nå netto noll utsläpp av växthusgaser till 2040.

Att reducera sin klimatpåverkan är en av dem viktigaste prioriteringarna för Coca-Cola. I december 2020 lanserades en ny klimatstrategi, Action on Climate Now. Den tar ett ambitiöst grepp om hur hela koncernen ska nå netto noll till 2040. Planen berör samtliga fem delar i värdekedjan (ingredienser, förpackningar, transporter, produktion och kylutrustning) och genomförs tillsammans med kunder och leverantörer. Att minska klimatavtrycket har varit i fokus under lång tid och inom kort kommer den svenska produktionsanläggningen i Jordbro att bli klimatneutral.

Färdplan för framtidens förpackningar​

En av de största utmaningarna för Coca-Cola är att reducera sina förpackningars klimatavtryck. Ett viktigt steg är att vara med och bidra till en cirkulär ekonomi för förpackningarna; 100 procent av förpackningarna ska samlas in, återvinnas och återanvändas så att de inte blir till skräp. För att kunna erbjuda sina drycker på ett så hållbart sätt som möjligt arbetar Coca-Cola inom fyra områden.

1. Bort med onödigt material
Ta bort allt förpackningsmaterial som är onödigt eller svårt att återvinna och optimera förpackningarna för att använda så lite material som möjligt.

2. Jakten mot noll
Minska användningen av nytillverkat material genom att öka andelen av återvunnet material i förpackningarna.

3. Sälj en, samla in en
Arbeta för att alla förpackningar ska samlas in, så att materialet kan återvinnas och inte blir till skräp eller hamnar i naturen. ​

4. Fyll på ​
Utforska och investera i förpackningsfria lösningar och återfyllningsbara alternativ.

Samarbeten och investeringar för framtiden

För att påskynda utvecklingen mot en cirkulär ekonomi har Coca-Cola startat ett innovationscentrum för förpackningar. Parallellt med satsningen på återvunnen PET sker löpande investeringar i ny teknik och innovationer för att i framtiden servera dryck på ett så hållbart sätt som möjligt. Exempel på nya partnerskap det senaste året är samarbeten med Cure som utvecklar ny återvinningsteknik för PET, samt bolag som Tap Solutions och Lavit som innoverar inom förpackningsfria lösningar.

Köp Coca-Cola, Sprite och Fanta

Köp Bonaqua

Återvunnen pet i ett långsiktigt cirkulärt system för dryckesförpackningar​

Under 2020 skiftade Coca-Cola i Sverige hela den lokalproducerade PET-portföljen till återvunnen plast. Att öka andelen återvunnet material i förpackningar är ett effektivt sätt att minska dess klimatavtryck. Övergången innebär en minskad användning av nytillverkad plast med 3 500 ton per år. Det motsvarar minskade utsläpp av växthusgaser från PET-förpackningarna med 25 procent per år.​

15 procent mindre socker till 2025​

Efterfrågan på mindre sötade drycker ökar och ett kontinuerligt arbete pågår för att minska mängden tillsatt socker i produktportföljen. Under 2019 innehöll 37 procent av de produkter Coca-Cola i Sverige sålde få eller inga kalorier. Sedan 2010 har mängden tillsatt socker i drycken minskats med drygt 20 procent. Nästan alla nylanseringar de senaste åren har varit sockerfria eller mindre söta alternativ. För att låta konsumenten göra medvetna val finns exempelvis Coca-Cola, Sprite och Fanta både med och utan socker i Sverige​.