Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Fredrik har knäckt koden

Personal och chefer som mår bra, trivs och är engagerade – det var målet när Fredrik Eriksson lanserade programmet Krogkoden. Krogkoden innehåller internutbildningar, inspirationsdagar, rutiner och struktur som har hjälpt koncernen igenom krisen.

– Det här arbetet började när vi tog över driften av Restaurang Nationalmuseum. Jag ville förstärka vårt HR-arbete och frågade mig själv vad som gjort våra krogar så framgångsrika. Svaret var enkelt – det är personalen, och teamkänslan vi tillsammans skapar, säger Fredrik Eriksson.

Idag driver Fredrik Eriksson Restaurang Nationalmuseum och Långbro Värdshus. Det sammanlagda teamet består av cirka 50 anställda. Arbetet med Krogkoden tog sin början 2016.

– När vi växer blir det viktigare att säkerställa att vi har ett tydligt system för att stärka våra medarbetare, och samtidigt göra det lättare att hitta rätt medarbetare framåt.

”Det är teamkänslan som varit vår största framgångsfaktor”

Sudda bort hård jargong

Krogkoden innehåller våra värderingar och är vår farled framåt, och något vi är stolta över att kunna visa för nya medlemmar i Fredrik-familjen.

Olika typer av HR-verktyg finns i alla branscher, men inom restaurangnäringen har HR-arbetet ofta skett mer informellt. Med Krogkoden vill Fredrik Eriksson se till att alla medarbetare känner sig sedda och hörda.

– En viktig del är att vi ska stärka varandra, ge bra feedback och hjälpa till att sudda ut den ibland hårda jargong som finns i vår bransch. Krogkoden är namnet på plattformen, men också på vår uppförandekod, som handlar om att ta ansvar och om att visa uppskattning.

Krogkoden som program inkluderar bland annat inspirationsdagar, workshops och en intern chefsutbildning, alla med syftet att gemensamma värderingar ska genomsyra verksamheten. Och det har gett resultat, vilket synts inte minst under Coronakrisen.

Teamkänsla i krisen

– Det är under stressiga tider som det märks mest att vi har gjort det här arbetet. Att teamkänslan redan finns här, och att vi hjälper varandra och ställer upp, är ovärderligt i dåliga tider. Det har gjort att vi alla vet var vi har varandra, vad som förväntas av oss – och har skapat ett engagemang för att gemensamt ta oss igenom det här. Så på det sättet var vi väl förberedda när Coronakrisen slog till, även om det så klart varit prövande för alla företag i Krogsverige, säger Fredrik Eriksson.

Resultaten av Krogkoden och restaurangernas HR-satsning har varit tydliga även i övrigt. Därför tog Fredrik Eriksson konceptet vidare till Visita, och tillsammans har de utvecklat Branschkoden.

– Vi behöver bli bättre på personalfrågor i hela branschen. Det är personalbrist inom många delar av Restaurangsverige, och vi måste ta hand om våra medarbetare om vi vill locka fler människor att arbeta inom restaurangnäringen. Därför har vi varit med och tagit fram Branschkoden, som är ett verktyg som alla Visitas medlemsföretag kan använda.

Fredrik Eriksson

Vilka är dina bästa tips för krogar som vill blir bättre på att arbeta med personalfrågor?

  1. Först, gå gärna in och titta på Branschkoden hos Visita. Det är en jättebra grund för hur man kan arbeta med personalfrågor i vår bransch.
  2. I Branschkoden behandlas både hur du kan hantera rekrytering, introducera och utveckla nya medarbetare, öka engagemanget och till och med hur du kan hantera medarbetare som slutar.
  3. Det är dock viktigt att du också gör ditt eget arbete. Vilka värderingar är viktiga för dig och er, och hur ska just er restaurang fungera? För att satsningen ska bli hållbar måste den komma från hjärtat.