Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Prishöjningar i branschen

Vilka produkter har blivit dyrare, varför har det blivit dyrare och framför allt - hur ska man göra för att behålla kvalitén? Menigos chef för offentliga affärer svarar.

Jag skulle säga att allt har blivit dyrare och vissa varor har stuckit i väg enormt, som kaffe, ägg, smör och KRAV-märkta produkter. Det är inte bara de direkta kostnaderna på produktens råvaror som orsakar prishöjningar på mat, utan det är mycket runt om kring. En stor del av prisökningarna är relaterat till kriget, Ryssland var till exempel en av världens största exportörer av pappkartonger, så allt som levereras i olika förpackningsmaterial påverkar också råvarornas pris.

Många skolor har fått ändra sina inköpsvanor och t.ex. dragit in på riktigt smör, märker du att det är fler som går den vägen?

– Det är klart att vi ser en effekt av att man går från dyrare produkter till billigare alternativ. Man köper mindre kött och satsar på mer vegetariskt, det svåra är att veta om det förändrade levnadsmönstret enbart är på grund av priserna eller om det är ett resultat av ökade hållbarhetsmål i skolorna. Det jag hör är att många går från tre alternativ till två alternativ på luncherna. Hur det i sin tur påverkar oss grossister är oklart eftersom vi då säljer mer av de andra två luncherna istället.

Vad får ni för frågor från kunderna?

– Våra kunder vill ha hjälp med att hitta billigare varor och ha en dialog om vad vi kan göra för att hjälpa till. Ofta behöver vi ta dialogen kund för kund för att förstå vad vill man uppnå och om man är beredd på att eventuellt rucka på vissa kravställningar. Generellt sett har vi en jättebra kontakt med våra kunder och försöker alltid att informera dem så mycket det går. Jag upplever att de verkligen förstår varför det är som det är.

Många skolor har fått ändra sina inköpsvanor och tex. dragit in på riktigt smör, märker du att det är fler som går den vägen?

– Det är klart att vi ser en effekt av att man går från dyrare produkter till billigare alternativ. Man köper mindre kött och satsar på mer vegetariskt, det svåra är att veta om det förändrade levnadsmönstret enbart är på grund av priserna eller om det är ett resultat av ökade hållbarhetsmål i skolorna. Det jag hör är att många går från tre alternativ till två alternativ på luncherna, hur det i sin tur påverkar oss grossister är oklart eftersom vi då säljer mer av de andra två luncherna istället.

Vad får ni för frågor från kunderna?

– Våra kunder vill ha hjälp med att hitta billigare varor och ha en dialog om vad vi kan göra för att hjälpa till. Ofta behöver vi ta dialogen kund för kund för att förstå vad vill man uppnå och om man är beredd på att eventuellt rucka på vissa kravställningar. Generellt sett har vi en jättebra kontakt med våra kunder och försöker alltid att informera dem så mycket det går. Jag upplever att de verkligen förstår varför det är som det är.

Hur är det med ekologiska produkter?

– Eftersom vi har så pass höga miljökrav i Sveriges kommuner och regioner så är det inte riktigt någon som vill tumma på det ekologiska än så länge. Jag vet att många kommuner har fått extrapengar för att bibehålla kvaliteten på skolmaten och kan därmed ha en högre andel ekologiskt. Många pratar om bristen på pengar och den vanligaste frågan är ”vad kommer ske i nästa prisomställning”? Det är såklart tråkigt att behöva berätta att priserna kommer att öka.

Hur ska köken göra för att behålla kvaliteten?

Till viss del har våra utförsäljningsvaror ökat för offentliga kunder och vi erbjuder ofta mer prisvärda alternativ om vi hittar det. Dessvärre är det svårt att hitta en billigare ekologisk vara av samma art, eftersom prisjusteringarna inte är märkesrelaterade utan produktrelaterade. Det innebär att om man har en MSC-torsk och vill byta till en annan MSC-torsk, så har den ökat lika mycket i pris. Om man vill göra avkall på märkningar, då finns det såklart billigare alternativ men då kan det vara svårt att hålla samma miljökrav. Vi arbetar därför aktivt med att ta fram nya prisvärda produkter inom våra egna varor som motsvarar de hållbarhetskrav som våra kunder vill ha.

Märker du någon ökning på svenska råvaror?

– Vi märker en ökad efterfrågan och våra kunder har under flera års tid varit duktiga på att anpassa sig efter säsong. Inom offentliga upphandlingar är det dock inte alltid lätt att i första hand välja svenskt, för om det finns en motsvarande utländsk vara som klarar samma krav så behöver många välja den.

Hur ser du på framtiden?

Jag tror tyvärr att priserna kommer att fortsätta öka under hela 2023, men förhoppningsvis inte lika mycket som i år. Det finns inga tecken på att kriget kommer ta slut snabbt och de störningar som är i alla multinationella flöden, med dyrare råvaror och högre energikostnader, kommer att bestå ett tag till. På längre sikt så kommer priser att bli billigare igen och troligtvis får vi mer säkra kedjor av livsmedel, både lokalt och nationellt.

Länge Leve måltiden

Vinn mot svinn!
Läs mer om ämnet här