Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Omvärldsbevakning

Våra köpbeteenden, matvanor och orosmoment har förändrats under den rådande coronakrisen. Oron för pandemin har präglat utvecklingen av årets trender och skapat nya beteenden.

Menigos chef för kundinsikt, Maria Ode, berättar om de tydligaste förändringarna av våra vanor hittills under året som har gått.

En digital vardag
Pandemin har accelererat digitaliseringen i samhället. En utveckling under ständig tillväxt med allt större utbud på marknaden och en mer frekvent användning av digitala tjäns-ter. En resa som bara under år 2020 har utvecklats i en takt som annars beräknats pågå under en femårsperiod.
E-handeln har ökat och fler konsumenter väljer att handla online, något man ser i alla nordiska länder, med störst ökning i Sverige och Finland. En av de stora skillnaderna är att den äldre målgruppen 65–79 år i allt större utsträckning använder e-handel för fler produktgrupper. Det finns också grupper i varje land som uppger att de kommer att handla mindre onli-ne, vilket kan beror på ett minskat behov av att handla eller en lägre inkomst.

Support your local
”Support your local” har blivit ett känt begrepp för att stötta butiker i sitt närområde, en trend som ökat under året. Det övergripande köpbeteendet handlar mycket om att just stötta mindre företag framför stora kedjor framöver. Konsumenter väljer det som är nära och tryggt i tider av oro och osäkerhet. De som väljer att handla i fysiska butiker kan komma att fö-ändra när på dygnet de handlar. Cirka 30 procent av befolkningen undviker att handla på tider då det är mycket folk och vi ser också att inköpen blir mer genomtänkta. Fler planerar för sparande och att säkerställa en buffert i sin privatekonomi. Bunkring av varor var något som stack ut väldigt tydlig i början av året. Försäljning av produkter med lång hållbarhet som hårt bröd, havregryn, pasta, rotfrukter, konserver och frysta pro-dukter ökade kraftigt. Även om trenden med bunkring avtagit så finns det fortfarande ett behov av att hamstra och bygga upp ett förråd i sitt hem för en eventuell kommande kris. 

Mer tid för hemlagat
Att laga mat hemma har präglat vardagen i allt större utsträck-ning och många konsumenter upplever att de kommer fortsät-ta med det framöver. Hemarbete har för många genererat ett liv i bättre balans mellan arbete och fritid. Mindre restid har gett mer tid för hushållssysslor som att experimentera med nya recept och göra större inköp av matvaror. En annan tydlig påverkan på just matvanor är att vi smått har börjat återgå till trygga traditionella rätter och husmanskost. Samtidigt som det pratas om mer hemlagat så längtar svenskarna mest efter att återuppta sociala relationer och aktiviteter. Högst upp på listan står restaurangbesök.