Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Hemligheten bakom en lyckad after ski!

Högfjällshotellet i Sälen har Europas största inomhus-after ski. Ett varierat dryckesutbud, förmågan att anpassa verksamheten och dagliga liveframträdanden är några av ingredienserna i framgångsreceptet.

Alla fjällorters högsäsong står för dörren. För Högfjällshotellet i Sälen innebär det full fart vecka 4, 5 och 6 – då gästas hotellet av många kompisgäng som gillar att kombinera skidåkning med afterski och nattklubb. 
– I slutet av januari och början av februari har vi dagligen upp emot 2000 gäster på vår afterski. Under fullsatta kvällar känns det nästan som att taket ska lyfta, berättar barchefen Johan Falk.  

Med en stor anläggning finns plats för att skapa flera olika barer och koncept. Några av dem är Vinterträdgården, Pianobaren och Jacks BBQ Shack. Dessutom driver Högfjällshotellet Gammelgården i Sälen, som bland annat huserar en viltrestaurang och en våffelstuga. 
– Vinterträdgården är vår största festlokal. Där har vi bar, afterski, stort dansgolv och nattklubb, och öl och Jägermeisterär den vanligaste beställningen. I Pianobaren serverar vi främst cocktails och champagne medan Jacks BBQ Shack ligger i slutet av backen och påminner om ett stort utomhusvardagsrum. Här kan skidåkarna glida in och ta en öl framför den öppna brasan innan de går in till hotellet, berättar Alexandra Sköldbäck, restaurangansvarig på Vinterträdgården. 

Klassiska alternativ och nya trender 

I dryckesväg förknippar de flesta after ski med öl och Jägermeister. Utöver den klassiska kombinationen kommer säsongerna med tillfälliga trender. För några år sedan efterfrågade många Aperol Spritz och på senare år har gin blivit mer populärt.  
– I år ser vi att IPA går starkt på ölfronten. Något annat som ligger i tiden är att våra gäster blir mer medvetna om vad de dricker och kan ge specifika önskemål på vilken typ av öl eller gin de vill bli serverade, säger Johan.   

I alla restauranger på Högfjällshotellet kan gästerna också beställa in noga utvalda viner av klassisk karaktär, ofta från Frankrike, Italien eller Spanien. 
– Att all personal är utbildad och vet vad de serverar, oavsett om det gäller vin, öl eller cocktails, är A och O för att ge gästerna en bra dryckesupplevelse. Inför öppning håller vi dryckesutbildningar för personalen tillsammans med våra leverantörer, säger Alexandra. 

Från fest till barnaktiviteter

I mitten av februari skiftar Högfjällshotellet fokus. Då anländer många barnfamiljer för sportlovssemester och after ski-verksamheten går ned i varv. Alla barer har fortfarande öppet men nu serveras istället glühwein, Irish Coffee och varm choklad som serveras i högre utsträckning.  

– Att vår verksamhet ser så olika ut under säsongen skapar en stor variation för personalen. Eftersom vi har många års erfarenhet av att arrangera after ski och aktiviteter har vi blivit duktiga på att ställa om och anpassa oss efter våra målgrupper, säger Alexandra. 
– Vår förhoppning är att alla gäster får den upplevelse de är ute efter, oavsett om de besöker oss tillsammans med vänner, med familjen eller med jobbarkompisarna, avslutar Johan. 

 

Vill du har mer tips om vad du kan göra för en öka vinsten under vintersäsongen? Läs mer här

Vill du se vilka aktuella kampanjer du har just nu? Klicka här 

Du hittar alla våra aktuella kampanjtidningar här

Högfjällhotellet Barpersonal

Högfjällshotellets tre bästa tips för en lyckad After Ski: 

 1. Om det går och finns utrymme – satsa på flera olika koncept. Vi har något som passar alla, oavsett om man gillar klassisk after ski eller föredrar ett glas bubbel i lounge-miljö. 

2. Utbilda all personal i dryck. Att alla vet vad som serveras ger gästerna en bättre helhetsupplevelse. 

3. Satsa på liveframträdanden. Varje kväll från slutet av december till efter påsk tar vi hit band och trubadurer. Vi vill att alla våra gäster ska få samma upplevelse oavsett när de kommer.  

Citat: 
”Våra gäster blir mer medvetna om vad de dricker och kan ge specifika önskemål på vilken typ av öl eller gin de vill bli serverad” 
 
Text: Sofie Lundmark  Bild: Högfjällshotellet