Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

En bransch i förändring!

5 nyckeltrender med fokus på nya mattjänster och mer grönt på tallriken.

Mycket har hänt på kort tid. Förändringar inom livsmedelsregler, transport, social distansering och nya (och olika) regler i varje land har blivit en disruptiv kraft. Detta nya normala har bland annat lett till att restaurangbesök i fysisk lokal minskat, take away-tjänster ökat och intresset för odling och hemmamatlagning växt.

Fem mattrender efter och under coronapandemin

Hur ser då matlagning och matbranschen ut framöver? Hur kan branschen anpassa sig efter det nya normala? Här är fem nyckeltrender vi tror på.

  • Budgetvänligt. Istället för att fokusera på varor som tryffel, havskräftor, äkta smör osv. Finns det kanske enklare versioner inom samma smaknisch så prisnivån kan sänkas? Lägre kostnader är inte bara bra för din verksamhet, utan gör också att fler konsumenter kan äta ute/beställa hem mat i ekonomiskt tuffa tider.
  • Fler foodies och matintresserade. Helt nya grupper är numera matintresserade på grund av att man spenderar mer tid hemma. Detta innebär att man kan nå fler kunder om man är flexibel med sina tjänster.
  • Nya mattjänster. Det finns en stor möjlighet att använda både sociala medier och e-handel som en utökad del av restaurangverksamheten. Matlektioner live på instagram? E-handel på sociala medier med restaurangens egna kryddblandningar? Detta skapar också efterfrågan på en ny typ av kock – en som känner sig lika hemma i köket som inom medialandskapet.
  • Premium Take Away. När take away blir standardservice, blir nästa steg att utveckla premiumtjänster. Erbjud mer än själva maträtten! Här kan man gå hur långt man vill – dukning med vackert porslin, passande playlist, blomsterarrangemang och sedan upphämtning av utlånade produkter dagen efter.
  • Grönt protein och vegoprodukter. En nyckelvara både på grund av klimatfrågan men även på grund av att allt fler följer en flexitarisk livsstil där vegomat blivit en del av vardagen. Baljväxter, växtbaserat protein och vegoprodukter är framtidsvaror då de både är klimatsmarta samt en god källa till protein.

Lyxig jordärtskocka med tångcaviar & dill

Ingredienser 

För 10 portioner
Vegan, glutenfri, laktosfri

Jordärtskockor 1 kg

Rapsolja 20 ml

HELLMANN'S Vegan majonnäs 2 dl

Citronjuice färskpressad 30 ml

Svart Tångkaviar 150 g

Dillblad 50 g

Olja till fritering

Gör så här

Vänd upp jordärtskockorna med oljan och baka dem mjuka i ugn på 150°C i ca 45 minuter. Låt svalna.

Dela jordärtskockorna på mitten, gröp ur innanmätet (behåll skalen) och mixa slätt tillsammans med HELLMANN’S Vegan och citronsaft. Häll krämen i en spritspåse och ställ i kyl.

Fritera skalen krispiga i fritös på 160°C.

Fyll skalen med krämen, toppa med kaviar och garnera med fint plockad dill.

Köp produkter från Unilever Food Solutions