Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

100 år av expertis ger gott resultat varje dag

Hur blir man Sveriges populäraste kaffe? För Gevalia är svaret hög kvalitet, produktutveckling, kundnärhet och omtanke. Möt den ständigt aktuella 100-åringen som fortsätter att satsa långsiktigt, från böna till kopp.

Om en Gevalia-medarbetare från Gevalias barndom skulle göra en tidsresa till rosteriet i Gävle skulle mycket vara bekant. De vackra, K-märkta byggnaderna står kvar. Kaffet lossas fortfarande i hamnen. Och provsmakningen utförs av kaffeexperter genom hela processen precis som i alla tider. Men när det gäller kvalitet, upplevelse och omsorg levererar Gevalia med innovativt fokus och framtidsperspektiv. 

Kvalitet att lita på

Gevalias klassiska kaffesmak uppnås genom en väl avvägd blandning av ett antal olika bönsorter som var och en rostas till perfektion utifrån sina olika egenskaper. Resultatet är en jämn och hög kvalitet – och samma goda smak i kopp efter kopp.

Kundnärhet

Gevalias klassiker står sig i popularitet år efter år, men sortimentet har samtidigt utökats utifrån kundernas breddade önskemål, trender och smakpreferenser. Och med rötterna stadigt förankrade i Gävle känner Gevalia den svenska marknaden utan och innan.

Mellanrosten har fått sällskap av mörkrost och espresso. Och samma goda smaker går att få på en mängd sätt utifrån våra kunders behov. En snabb kopp på jobbet, eller 400 på konferensen – alla kan de fås med Gevalias goda smak.

Omtanke i alla steg

Vi kaffeälskare efterfrågar kaffe som är både njutbart och hållbart. Gevalia var bland de första att satsa på ekologiskt, och i dag är Gevalia Organic Mellanrost & Mörkrost två storsäljare i det ekologiska utbudet.

Som en del av världens största kaffehus JDE har Gevalia musklerna som behövs för att kunna göra stor skillnad. Deltagande i projekt i odlingsländerna främjar hållbarhet, jämställdhet och välstånd på plats. Och på hemmaplan har Gevalia år för år minimerat sitt fotavtryck, bland annat genom minskad energianvändning vid tillverkningen.

Goda upplevelser är alltid nära

De allra bästa kaffelösningarna är lika goda för dig som för dina gäster. Att hjälpa dig nå dit är vår mission och passion. För vi vet att goda upplevelser är alltid nära med rätt kaffe, maskiner för alla tillfällen och ett helhetstänk av proffs, för proffs. Det är så smakerna väcks till liv, det bästa sociala bränslet skapas – och du kan bjuda på ett gott kaffe för varje kopp.

Låt oss få bjuda på något oväntat

Chili & Choco-espresso med hetta och värme, sötma och styrka – den här kaffedrinken är en riktig smakexplosion, fint avrundad med ångvispad mandelmjölk. Se recept nedan.

GLASDEKOR
1 tsk limejuice, pressad
salt och hallonpulver
 

DRINKEN
10 cl choklad- och chili-sockerlag, se nedan
1 dubbel espresso
4–5 msk mandelmjölk 4 %, ångvispad

TOPPING
mörk choklad, riven
pistagenötter, hackade

Gnid en limeklyfta på glaskanten och doppa sedan i salt blandat med frystorkat hallonpulver.
Häll choklad och chili-sockerlag i botten av glaset, Fyll på med en dubbel espresso och toppa med ångvispad mandelmjölk. Strössla riven choklad och hackade pistagenötter på toppen. 

CHOKLAD- OCH CHILI-SOCKERLAG
2 dl vatten
1 dl råsocker
40 g mörk choklad 70 %
1/2 chili, skivad
Koka upp allt och låt sjuda tills socker och choklad smält.
Ta ur chilin och häll sockerlagen på flaska. Förvara i kyl.
Köp Gevalia kaffe
Kaffe mörkrost 1853 RA
Gevalia Professional
FRP 64x80 g
Kolonial
Bli kund
Kaffe mörkrost brygg RA
Gevalia Professional
FRP 20x225 g
Kolonial
Bli kund

100 år i kaffeälskarnas tjänst

1920: Varumärket Gevalia – som betyder Gävle på latin – introduceras på marknaden. 

1927: Lanserades den första Gevalia-filmen för bio och blev en föregångare inom svensk reklamfilm.

1948: Gevalia öppnar ett kaffelaboratorium. Ansvaret från planta till kopp blev en ledstjärna för verksamheten.

1953: Gevalias nya kafferosteri – ett av Europas modernaste – invigs i Gävle.

1957: Gevalia börjar vakuumpacka kaffet så det kan transporteras och lagras utan att tappa i smak och kvalitet.

1959: Folkkära artisten Lill-Babs blir Gevalias ansikte utåt, och förmedlar bland annat budskapet ”Gevalia ger kaffeglädje”.

1966: Gevalia kliver upp på förstaplats som det kaffe som dricks mest i Sverige.

1973: En epokgörande kaffereklam inleddes genom reportage om kaffets väg från planta till kopp av journalisten Bibi Langer som åkte och besökte länder i Afrika och Sydamerika.

1985: Framgångsrika reklamkonceptet ”Oväntat besök” lanseras och lyckas öka både den totala kaffekonsumtionen och Gevalias marknadsandelar.

1995: Gevalia Ekologiskt lanseras. Ett KRAV-märkt kaffe tillverkat på bönor odlade enligt ekologiskt och etiskt högt ställda krav.

2000: Oväntat besök utses till århundradets reklamkampanj.

2005: Gevalia inleder samarbete med Rainforest Alliance, som verkar för en hållbar utveckling på odlingsplatserna.

2020: Gevalia firar 100 år av expertis som fortsätter att ge gott resultat varje dag.