Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Fredrik Eriksson: Flexibilitet är vårt ledord

Restaurangen på Nationalmuseet tvingades stänga i tre månader. Långbro Värdshus fick nyanställa och utöka uteserveringen. Fredrik Eriksson, krögare och ägaren till de båda restaurangerna, har haft en minst sagt omväxlande försommar i pandemins skugga.

– Mitt i allt elände finns det något som gör att man tillsammans triggas igång och är villiga att kämpa lite extra. I slutändan handlar det trots allt om att rädda sin arbetsplats, säger Fredrik.

Vilka har varit era största utmaningar?

– Nationalmuseet hölls stängt i nästan tre månader, från den 20 mars till den 16 juni, vilket innebar att även restaurangen tvingades stängas. Tyvärr har vi därför behövt säga upp en stor del av personalen på restaurangen, säger Fredrik och fortsätter. Förutom matsalen, så påverkades även den populära festvåningen med alla inbokade fester, bröllop och konferenser. Det är ett av våra starkaste ben som fallit på grund av restriktioner på max 50 personer. Trots att museet har öppnat nu kan de fortfarande inte ha några guidade visningar i större grupper än.

Hur har restriktionerna förändrat ert sätt att agera?

– Från dag ett bestämde jag mig för att ”det här ska vi klara”. Vi ska inte börja med att titta på vilka bidrag vi kan få utan istället fokusera på att vara positiva, ha ett tydligt ledarskap och låta alla i personalen vara delaktiga för att undvika att det byggs upp en oro. Vi har använt ordet flexibilitet som ett ledord. Vi försöker vara flexibla i vårt utbud och flexibla i våra scheman. Jag har haft som fokus att peppa personalen, vara informativ och vara tydlig med regelverket.

Hur ser det ut på Långbro?

– Framgångsfaktorn på Långbro Värdshus är att vi äger fastigheten själva. Här har vi ställt om verksamheten med nya koncept och ett utbud som är anpassat efter behov, exempelvis take away. Vi har en lojalt inarbetad publik som är vana vid att ta in information från sociala medier och anpassa sig till nya situationer. Gästerna på Långbro har en villig köpkraft och vill fortsätta handla, säger Fredrik och fortsätter.

– Eftersom folk gästar oss så ofta i olika sammanhang så började vi tidigt – redan i januari – med ”dagens fast på kvällen” eftersom vi redan då trodde på en nedgång. Det är viktigt att ha olika prisdifferentieringar på menyn. Vi vill att kunderna ska känna att det går att åka ner till Långbro och äta en ganska enkel måltid samtidigt som att det ska finnas möjlighet att lyxa till det lite extra, menar han.

Har det skapat några nya möjligheter?

– Vi jobbar utifrån ett hållbarhetsarbete som vi kallar ”Krogkoden inom Fredrikfamiljen”, något vi arbetat med i flera år men som varit ett extra viktigt verktyg under den här perioden. Vi har alltid haft väldigt tät kontakt med vår personal och under lång tid byggt upp ett starkt förtroende för varandra.

– Det är viktigt att ha upparbetade och bra kontakter. Jag hade tidigt kontakt med Menigo för att tillsammans sätta en plan för hur vi kunde hjälpa varandra och hitta bra affärer.

Hur ser du på sommaren?

– I sommar har vi utökat uteserveringen på Långbro med fler platser och större kapacitet. Vi har till och med fått nyanställa personal och värdshuset går starkt just nu. Det fina vädret har bidragit till att det gått bättre än väntat.

– Vi ska försöka kämpa oss igenom sommaren på Nationalmuseet sen kan vi bara hoppas på lättade restriktioner gällande hösten. Vi är väldigt glada att vi har kunnat öppna restaurangen igen och hade en fantastisk start. Vi har goda förhoppningar om att ”hemestern” kan gynna oss genom att fler väljer att turista på hemmaplan. På Nationalmuseet vill vi ha regn och på Långbro sol, så hoppas på en varierad sommar, avslutar Fredrik.