Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

En oviss sommar, men Folkparken gasar

Folkparken – en vanligtvis stimmig och folkfylld restaurang på Sveavägen i Stockholm – står inför en oviss sommar.

–Man kan välja att antingen gasa eller lägga sig ner och vi väljer att gasa, säger Martin Magnusson, krögare och ägare av Folkparken.

Vilka har varit era största utmaningar?

– Tappet av gäster har helt klart varit den största utmaningen. Trots att vi är vana att arbeta under tuffa förutsättningar och vara flexibla så har det här varit något utöver det vanliga. Det är en hård bransch även utan Corona. Ibland önskar man att det fanns en spåkula men i dagsläget kan vi inte sia om framtiden.

Hur ser ni på sommaren?

– En liten ökning börjar ske, framförallt dagtid på luncherna men sommaren är fortfarande oviss. Kommer det vara folk kvar i stan och hur blir det med turister och andra besökare? Vi kör på med olika kampanjer, nya samarbeten och nya bokningstjänster. Vi sitter inte alls med samma säkra prognos som vi brukar ha så här års men vi hoppas på en ljus sommarsäsong, menar Martin.

Vad har ni för nya erbjudanden?

– Vi har fått tänka om gällande utbudet genom att lättare kunna anpassa menyn för take-away. Vi har flest hämtmat på luncherna men också en hel del på kvällarna. För att utöka försäljningen på kvällarna har vi kört mycket helgkassar där man på ett smidigt sätt kan plocka upp en förberedd trerättersmiddag.  Med hjälp av vår driftiga personal har vi exempelvis etablerat oss med matkassar i ett par närförorter till Stockholm där några i personalen bor. Det har varit ett uppskattat erbjudande med en tre-rätters-middag hemkörd till dörren där kunderna swishar på plats, säger Martin och fortsätter.

– Utanför restaurangen på Sveavägen har vi vid ett flertal tillfällen ställt upp en deli-kyl ute på gatan för att skapa en möjlighet för gästerna att hämta en låda utan att behöva gå in. Det har varit lite ”djungelns lag” emellanåt, man har fått ta till vissa drastiska åtgärder även om det inte ser så snyggt ut att ha en stor kylmonter utanför restaurangen.

Vad får ni för respons från gästerna?

– Våra gäster är positiva, ger oss lyckönskningar och tackar för att vi har öppet. En av de första åtgärderna vi skapade var hashtagen ”#vartannatbord”, där vi tog bort vartannat bord för att lättare hålla avstånd och skapa utrymme i restaurangen. Vi ville signalera en trygghetskänsla till de gäster som fortfarande vågade ta sig ut samtidigt som vi ville ta ett ansvar. Man känner helt klart av en support från vår trogna skara med stamgäster som är viktigare än någonsin nu. De besöker oss nästan mer ofta nu än innan, säger Martin.

 

Nya initiativ under Coronakrisen

  1. Vi var tidiga med initiativet att göra utrymme i restaurangen och skapade då hashtaggen ”#vartannatbord”. Vi ville signalera en trygghetskänsla till de gäster som fortfarande vågade ta sig ut samtidigt som vi ville ta ansvar.
  2. Vi har etablerat oss i ett par närförorter till Stockholm där vi kör vi ut matkassar. Det har varit ett uppskattat erbjudande med en tre-rätters-middag hemkörd till dörren.
  3. Utanför restaurangen på Sveavägen har vi vid ett flertal tillfällen ställt upp en deli-kyl för att skapa en möjlighet för gästerna att hämta en låda utan att behöva gå in på restaurangen.