Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Receptet bakom fjällkrogen MEZZOs framgång

De två eldsjälarna Sandra och Mikael Siwerson driver tillsammans den populära hotell och säsongskrogen MEZZO där fingertoppskänsla fått stå för verksamhetens strategi.

– Jag är egentligen utbildad inom teknik men har alltid jobbat med service och tycker att det är mycket roligare. Så istället för att sitta och rita maskiner efter skolan valde jag att viga mitt liv åt att bära tallrikar och duka bord, som vi säger till vår dotter när hon frågar vad mamma gör på jobbet. Jag och Micke märkte att vi hade samma driv och mål i livet så när vi fick erbjudande om att öppna vår första restaurang i Vemdalen var vi inte sena att ta chansen.

Sedan dess har vi följt varandra och hunnit med en rad olika äventyr – bland annat jobbat i Moskva i flera år under sommarsäsongen. Efter att ha drivit restaurangen i Vemdalen några år var vi sugna på nya utmaningar och landade i Tandådalen där vi öppnade vårt älskade MEZZO som är hotell- och restaurangverksamhet i ett.

Har lyckats tack vare genomtänkt köksekonomi.

– Det roligaste med att driva säsongskrog är att man hela tiden måste tänka konceptuellt. Vi planerar och bollar idéer med varandra dagligen. En av våra utmaningar är att undvika svinn i största möjliga mån, att spara in och att återanvända. Nyckeln är att ta vara på hela produkten. Vi lägger till exempel allt grönsaksöverskott i soppor vilket fungerar utmärkt. Ett annat exempel är att vi vid styckning och parering använder det som blir över till att göra köttfärssås.

När det gäller frukosten har MEZZO valt att ha styckservering och lyssna på kundens behov för dagen. Allt görs på beställning. På det sättet slipper man svinn och kan erbjuda ett mer exklusivt utbud till kunderna. Luncherna består av en rullande meny där man ofta väljer att handla rabatterade produkter från Menigo.

– När det gäller stora volymer inför kommande säsonger ser vi till att förbereda Menigo i god tid. Då brukar de hjälpa oss att hitta rätt produkter till ett bättre pris. Ibland har Menigo även riktigt bra “klipp” som vi väljer att utnyttja speciellt till våra lunchmenyer.

– Vi försöker också vara öppna för mindre “ädla” styckningsdetaljer och fokusera på att ta fram kreativa recept istället.

Allt kan bli gott med rätt kunskap. För att kunna erbjuda ett spännande lunchkoncept för gästerna har MEZZO tagit in gästkockar vid olika tillfällen. Sist var det kocken Johan Liljegren som fick skriva menyer med Mezzos lager som utgångspunkt. Något som uppskattades av både gäster och personal, berättar Sandra. 

Genomtänkta menyer skapar merförsäljning

MEZZO:s strategi för merförsäljning är att lägga fokus på förrätter och tillbehör. Genom att tänka till lite extra när man skapar menyerna lockas kunderna till att köpa fler än en förrätt. – Våra menyer baseras på säsongens råvaror. Det uppskattas av kunderna och dessutom är det billigare och mer hållbart. En win-win. Storsäljarna är älgcarppacion och vår tempererade hjort med spätzle. Sedan får man inte underskatta vikten av god service. Merförsäljningen kommer förstås på köpet om gästerna får ett utmärkt bemötande.

– För att locka till oss bra personal värnar vi om vår personalpolitik. Vi ordnar gemensamma aktiviteter, är uppmärksamma på hur de anställda mår och försö- ker erbjuda en så trygg och inspirerande arbetsplats som möjligt. Mår personalen bra mår verksamheten bra – vi startade ju restaurangen av kärlek till yrket och varandra, avslutar Sandra.

    

;