Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Halloween höjer High Chaparall

Säsongskrogar och nöjesparker över hela Sverige letar ständigt efter sätt att förlänga säsongen. Sedan ett par år tillbaka jobbar High Chaparral med Halloween för att öka sina besökarstatistik.

Hela sommaren strömmar barnfamiljerna till High Chaparall för äventyr och lek. Parken är uppbyggd efter den amerikanska vilda västern, med salooner, ångtåg, western-äventyr och stuntshower. High Chaparral har blivit en institution i sommarsverige, men efter semestrarna så tystnar parken. Konferensverksamheten lever förvisso hela året, likaså lunchrestaurangen, men parken står tom och öde.

– Så klart vill vi hitta sätt att få hit besökare under fler delar av året. Men vi ligger ju ganska avlägset och måste hitta rätt tillfälle för att det ska kunna löna sig.

När man till slut hittade ett sådant tillfälle var det återigen Amerika som var inspirationen. Där har man firat Halloween länge, och de senaste åren har trenden kommit till Sverige.

– Sedan tre år tillbaka anordnar vi nu ett Halloween-firande här på High Chaparral, med vilda västern-tema så klart. I början av november är parken öppen i tre dagar, och vi har fyllt den med zombies, specialeffekter och riktigt god mat, berättar Lotta Edin Johansson, vd på High Chaparall.

4000 halloween-besökare

Att storsatsa på Halloween, under bara tre dagar, har sina utmaningar. Personal, kockar och skådespelare ska anlitas för den korta perioden, och det gäller att vara säker på att få dit besökare om man vill att helgen ska gå runt ekonomiskt.

– Vi smygstartade för tre år sedan i mindre skala, men förra året hade vi faktiskt över 4000 besökare. Det har varit väldigt viktigt att vi marknadsfört helgen under sommaren och dessutom vid de konferenser som anordnas här under året. För oss handlar det dock inte bara om att gå med vinst, det handlar också om att se till att våra gäster kommer ihåg oss under hela året.

Då, för tre år sedan, började Halloween-firandet med löploppet ”Run for your life” – ett äventyrslopp i sann skräck-anda. Sedan har man lagt till shower med återuppståndna westernkaraktärer, spökvandringar och mycket mer.

– För att lyckas med ett Halloween-firande så måste vi göra det på riktigt, det måste kännas äkta och vara storslaget. Men samtidigt måste vi hålla nere kostnaderna och göra det mesta av det vi har. Det är inte lätt, men de som lyckas har hittat ett väldigt bra sätt att förlänga säsongen.

Text: Gustaf Brickman

3 tips – så lockar du gäster till Halloween

  1. Tänk långsiktigt. Det kan ta några år att göra Halloween till en ”grej” för din verksamhet – inte minst eftersom det tar tid för ryktet att sprida sig. Så ge inte upp efter första försöket.
  2. Gör det på riktigt. Halloween ska vara läskigt, och du måste skapa rätt känsla och vara kreativ.
  3. Tänk ekonomi. Den rätta känslan kan vara dyr att skapa, så försök att se över vad som ger mest effekt. Eller se det som en långsiktig satsning och var beredd på att det kommer att kosta i början.