Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Gör februari till en krogmånad att räkna med!

Februari är kanske den tid på året där det är svårast att vara kreativ med rätterna på menyn. Bönderna väntar på att frosten ska lämna fälten så att de kan sätta igång med sina odlingar och gästerna är mättade på överdådig mat efter storhelgerna.

Men vad innebär denna tid för möjligheter? Exempelvis kan vi passa på att aktivera krogen med gästspel från våra bönder och låta dem stå i det rampljus de förtjänar!

Fokusera på bönder och producenter

Att skapa event i en lugn period på året kan vara ett roligt och bra sätt att få snurr på verksamheten. Det finns också ofta mer tid för planering och utrymme under en lugnare period, exempelvis för kockarna själva att bli inspirerade och att träffa de producenter som odlat eller förädlat de råvaror som dagligen kommer in på restaurangen. Februari är en månad där det är många råvaror som är aktuella för säsongen men som inte skördas just precis då. Därför är producenter av just de råvarorna extra kul att träffa just nu och inspireras av och låta dem sprida sin kunskap. Att det inte är skördetid just nu gör också att de kanske har mer tid än vad de skulle haft en annan månad. Det kan även vara ett roligt inslag att skapa en upplevelse för gästerna kring detta. Låt producenten gå runt i restaurangen bland gästerna och prata om sin passion och kunskap, det ger ett enormt värde till gästen som får med sig något mer än en god middag. En upplevelse som inte behöver kosta extra, men det förhöjer garanterat upplevelsen av kvällen.

Lägg extra krut på marknadsföringen

Att låta årstider styra din verksamhet, snarare än vad det är för råvaror i säsong, kan lyfta in nya kunder på din restaurang. Försök identifera vad det är för kunder du inte har på din restaurang och skapa speciella menyer eller tillställningar där du lockar de gästerna. Var kreativ med din marknadsföring, gå ut på sociala medier och sök upp olika hashtags och försök nå ut där eller annonsera i någon lokaltidning.

Bjud in barnfamiljerna

Fokusera också på familjer i skapandet av restaurangmiljön och få dem att känna sig extra inbjudna. Plocka bort några bord i matsalen för att tillåta mer plats för barnvagnar, skaffa små enkla pysselkitt att erbjuda barnen. Anpassa menyn till vuxenrätter i barnformat, mindre portioner där maten på tallriken ligger separerat. Om vi tidigt lär barn att de är välkomna på restaurang så kan vi också lära dem att bli bra kunder som har vana att gå på restaurang. Man bör ha en glad och lösningsorienterad personal som har överseende med att barn stökar lite, då kommer man vinna vilken förälder som helst, och därigenom skapa stammisar.

Ett annat tips är att fundera på om det fnns möjlighet att fylla den tidiga sittningen med specialerbjudanden för barnfamiljer eller pensionärer som kanske vill ha lägre volym på musiken och inte äta så sent. Låt krogen vara levande. Ta steget och våga utveckla krogen till något nytt och spännande för alla, men inte alltid - hitta tider för olika idéer inom ditt koncept och testa dig fram till vad som passar och när det passar.