Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Förändrade köpbeteenden och matvanor – det saknar konsumenterna mest

Våra köpbeteenden, matvanor och orosmoment har förändrats under den rådande coronakrisen. Menigos chef för kundinsikt, Maria Ode, har tagit del av resultat från nya undersökningar och studier kring matvanor och köpbeteenden under och efter pandemin.

– Vi kommer att se en stor ökning av människor som köper lokalproducerat det vill säga ”support your local”-rörelsen. Den ser ut att vara här för att stanna även efter pandemin. Den allra tydligaste förändringen är att konsumenterna uppger att de väljer att handla från mindre företag framför stora kedjor framöver.

Vad säger rapporterna om matvanor och uteliv?

– Positivt för våra kunder är att konsumenter längtar allra mest efter olika sociala interaktioner och att få återuppta restaurang- och cafébesök igen. Vi ser detta i Sverige som helhet, men speciellt tydligt är längtan efter att äta ute i Stockholm. Det ser ut som att pubar och barer kan få det tuffare framöver, medan caféerna kommer klara sig allra bäst. Samtidigt ser vi att konsumenterna säger att de kommer äta mer hemma när livet återgår till det normala igen, vilket kan förklaras av viljan att ha bättre koll på sina utgifter. Så det är lite dubbla signaler från konsumenterna just nu när det gäller mat och uteliv.   

Finns det några andra signaler från marknaden?

– Det man kan se är en ökning inom e-handeln, i alla nordiska länder. Konsumenterna tror att de kommer handla mer online efter covid-19. I Sverige och Finland är ökningen störst, vilket är intressant med tanke på att Sverige inte haft samma nedstängning av samhället som våra nordiska grannländer. Det finns också grupper i varje land som uppger att de kommer att handla mindre online, vilket antagligen beror på minskad inkomst snarare än en minskad vilja att handla.

När det gäller produktkategorier så finns det en tydlig vinnare enligt konsumenterna och det är hygienprodukter av olika slag. Även läkemedelsprodukter och produkter relaterade till träning och hälsa kommer att öka.

Blir vi mer försiktiga med vår privatekonomi efter pandemin?

– Covid-19 verkar ha lärt de svenska konsumenterna att det kan vara bra att ha en buffert i sin privatekonomi, så överlag kan vi se ett ökat sparande. Människor kommer att hålla hårdare i plånboken framöver och göra mer genomtänkta val före köp. Efterfrågan på livsmedel ökar och resandet ser inte heller ut att påverkas när samhället öppnar upp. Konsumenterna kommer fortsätta resa, men det kan bli en förskjutning mot inhemsk turism istället för utlandsresor. Vi ser också att något fler konsumenter nu börjar jämföra priser och leta efter erbjudanden när de handlar.

Studier visar att befolkningen i Sverige oroar sig mindre över hälsoriskerna än människor i andra länder. Vad innebär det för branschen?

– Det ger signalen att vi i Sverige förhoppningsvis kommer att kunna vara tillbaka i en mer ”vanlig vardag” lite snabbare, eftersom vi inte bär på en lika stor oro och rädsla över viruset. I Sverige uppgav endast 13% av de tillfrågade konsumenterna att de hade en stark oro och rädsla. Globalt är samma siffra i snitt 40%, i Spanien ligger den siffran på hela 63%. I Sverige är man mest orolig för påverkan på den egna ekonomin, betydligt mindre orolig är man för hälsoriskerna.

Källor: Rapporterna kommer från Kantar Sifo och Mantap.

Maria Ode är Menigos chef för kundinsikt