Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Cajsas Kök möter kunderna utomhus

Cajsa Johansson är ägare och grundare av Cajsas kök, ett väletablerat restaurang- och cateringföretag i Uppsala. Branschen är starkt påverkad av rådande restriktioner under den pågående pandemin med inställda konferenser och event.

– Vi fokuserar mycket på vad vi kan erbjuda i stället för att lägga energi på det som inte fungerar under rådande omständigheter, säger Cajsa Johansson.

Hur har den senaste tiden varit för er?

– Vi har tappat två tredjedelar av vår totala försäljning och vi ser fortsatt att avbokningar av bröllopsfester och konferenser inkommer för hösten. Vi har justerat och anpassat öppettider på flera av våra restauranger och caféer, vissa enheter är helt stängda.

– Nu erbjuder vi hela vårt menyutbud portionsförpackat. Vi använder vår kreativitet för att hitta klimatsmarta och roliga lösningar på att packa per portion. Det gör vi även på porslin och hittar nya lösningar - som att snittar och ”finger food” - serveras portionsvis på en liten skärbräda i stället för att använda engångsmaterial. Allt för att skapa en god och trivsam upplevelse för gästen.

Ni driver numera en pop up-utomhusbutik, berätta mer!

– Att möta våra gäster utomhus kändes som en självklar lösning när pandemin och restriktionerna startade. Vi tittade då snabbt vart vi hade de mesta flödet av gäster och i samverkan med en positiv fastighetsägare och med effektiv tillståndshantering från miljö- och hälsa kunde vi snabbt starta upp en POP UP-utomhusbutik vid Muminhuset, Hamnspången, i Uppsala. Redan första dagen hade vi överraskande bra respons. Gäster i riskgrupperna, äldre, föräldrar med gymnasieungdomar hemma och förbipasserande uppskattar att smidigt kunna köpa lagad mat på ett säkert sätt. Vi ser möjligheter med att fortsätta att jobba med popup-butiker/restauranger även efter pandemin, så det har helt enkelt blivit ett nytt affärsben för oss.

– Just nu jobbar vi med kommunen om att få tillgång till en yta i city där vi vill kunna bjuda in fler kollegor i branschen för att samverka med en ”food court” utomhus, efter all positiv respons så känns idén helt självklar. Samverkan med fler kollegor skulle göra utbudet för gästerna större och konceptet ännu roligare.

Hur ser ni på framtiden?

– Vi har redan lärt oss mycket inför framtiden. Att sortiment, utbud och koncept som tidigare varit ”skrivna i sten” kan ändras över en natt och att vi kan ta oss vidare på vägar som vi inte trott varit möjliga. Vi har också fått träna på att räkna, det vill säga daglig uppdatering av prognos, bemanna rätt efter korttidspermittering och mycket annat. Vi har helt enkelt fått ännu bättre koll på nuläget.