Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.
  • Hem
  • Aktuellt
  • Omförhandlade avtal – Bockholmengruppens strategi genom krisen
2020-04-03 | Nyhet

Omförhandlade avtal – Bockholmengruppens strategi genom krisen

Under den rådande Coronakrisen har Bockholmenrestaurangerna lyckats hålla sig flytande genom att noggrant se över alla sina kostnader och omförhandla sina avtal

Bockholmengruppen driver ett tiotal restauranger i Stockholmsområdet - bland annat Bockholmen, Nybrogatan 38, Djurgårdsbrunn och Nytorget 6. 

Mathias Pilblad är krögare och grundare av Bockholmengruppen. Han har jobbat i branschen i 30 år och står nu inför sitt tuffaste resa någonsin - med en hårt drabbad restaurangnäring och uteblivna gäster. Att något var på gång att hända märkte Mathias och hans kollegor tidigt.

-Vi hade ett möte i ledningsgruppen dagen efter att de första rapporterna i media presenterades och vi konstaterade snabbt att någonting var på gång, säger Mathias. Vi målade upp lite olika scenarion och vi skissade på ett tänkbart utfall fram till första juli. Här försökte vi gissa oss till hur allt skulle landa. Med facit i hand kan jag konstatera att vi ändå ligger över den prognos vi satte då och det går bättre än förväntat, fortsätter han.

De inledde snabbt ett omfattande jobb med att se över samtliga restauranger och hur de skulle anpassa sin dagliga verksamhet till kommande situation. Stora kostnader - som personal - behövdes prioriteras och inom ett par veckor var i stort sett alla anställda korttidspermitterad med en arbetstid på 40 procent.

-Vi landade i att korttidspermitteringen var det bästa eftersom vi har en stark tro på att det här kommer att vända, menar Mathias. Vi anpassade alla scheman efter nya arbetstider och personalen jobbar i olika skift.

Coronabudget

Bockholmengruppen har satt upp en så kallad Coronabudget med olika dagsmål som bygger på vad de tror omsättningen kommer bli, just den dagenEn lyckad strategi och som överensstämt med var de befinner sig idag. En annan åtgärd var att tidigt lägga fokus på att få kontroll över alla kostnader.   

-Vi såg över alla kostnader, hyror, el, telefonitills vidareDet har även varit viktigt att göra prioriteringar. Löner och skatter måste betalas först men det är viktigt att se över det som kan justeras av våra rörliga kostnader, för att vinna lite tid.

Nödvändiga åtgärder

Några andra åtgärder som verksamheten har behövt göra är att ändra sina öppettider. De märker en tydlig skillnad på att fler väljer att jobba hemma. Luncherna är inte lika välbesökta, inte heller den klassiska after worken som brukar komma i gång vid 17-tiden.

-Skillnaden idag är att det inte blir det här trycket som vi haft på krogarna tidigare, säger Mathias.  Det kommer en liten lunchpuff vid tolvtiden och sedan en liten kvällspuff runt middagstid. Vi stänger tidigare än vad vi brukar och på några av våra krogar har vi valt att ha stängt några kvällar i veckan.

Bockholmengruppen var tidiga med att öppna sina uteserveringar och med några fina veckor i slutet av mars har det visat sig vara ganska gynnsamt. Djurgårdsbrunn - med sitt vackra läge längst kanalen på Djurgården - har varit en av deras mest välbesökta restaurang under krisen.

Anpassade erbjudanden

Som de flesta ställen ser även Bockholmengruppen över allt, gällande sitt utbud. Menyerna finns som take-out och de erbjuder fri leverans med Foodora. De skickar även med gratis dryck vid hemleverans. De är snabba på nya idéer och försöker vara så kostnadseffektiva som möjligt. Mathias poängterar dock att de inte vill hamna i ”rabatt-träsket” utan har istället valt en annan väg.

-Jag upplever att de som vill gå ut, fortfarande går ut. Då försöker vi ge folk mer för pengarna, genom en bättre lunch med finare råvaror. Restaurangbranschen är inne sin tuffaste period någonsin just nu, om vi inte heller ska kunna ta rimligt betalat så går det inte ihop.

En stor risk med att fler och fler väljer att sänka sina priser på menyerna är att restaurangerna till slut konkurrerar ut varandra. Något som har setts i andra branscher inom exempelvis hemelektronik.

-Vi vill undvika att hamna i en position där vi konkurrerar om billigast mat. Då hamnar vi i ett läge när vi till slut inte finns kvar, säger Mathias.

Det finns ändå ett hopp om att det kan börja vända efter april månad, som många tror kommer bli den tuffaste hittills.

-Det fina med vår bransch är att många lever sin dröm. Då blir man också lite extra känslig när sådana här saker händer. Men vi vill inte att folk ska tycka synd om oss. Vi är tacksamma för de som fortfarande väljer att köpa mat från oss. Vem vet, kanske kommer fler vara hemma i stan i sommar och fler kanske vågar sig ut. 


Mat
hias 5 bästa tips i kristider 

  • Jobba med utbudet dag för dag - när konkurrensen hårdnar om gästerna kommer bästa utbud att överleva längst. 
  • Be din personal att lista fem besparingar och fem idéer - alla kan vara delaktiga i att ta krogen genom den här tiden. 
  • Motivera din personal - alla måste vara glada och positiva, ingen gäst vill besöka en krog med nedstämd personal. 
  • Merförsäljning är viktigare än någonsin - gå ifrån att vara en ordertagare, var en grym säljare.
  • Planera för när det kommer att vända -lättare att hämta tillbaka när krogen är full bokad igen.