Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.
2020-05-15 | Nyhet

Information om Coronaviruset

Coronavisuset har ställt oss alla inför förändrade förutsättningar som tvingat oss göra optimeringar i vår verksamhet kring sortiment, tillgänglighet och leveranser mot dig som kund.

Coronavisuset har på ett eller annat sätt ställt oss alla inför förändrade förutsättningar för att bedriva våra affärer. Det är en helt ny situation där vi alla berörs och påverkas såväl personligt som professionellt. Vi vet att flera av våra kunder har det extremt tufft och arbetar hårt för att hitta nya affärsmöjligheter och säkra sin verksamhet både på kort- och långsikt. Som grossist har även vi på Menigo drabbats hårt av en kraftig minskning i vår försäljning.

Vi har, likt många andra, behövt se över våra verksamheter för att hitta nya och mer kostnadseffektiva lösningar. Det för att säkra vår affär både på kort- och långsikt. Det innebär bland annat att:

  • Sortiment: vi kommer tillfälligt inte längre kunna erbjuda dig som kund samma bredd och djup i vårt sortiment. Det med anledning av att efterfrågan både ändrats och minskat samt för att minimera vårt svinn, inte bara hos oss själva utan i hela kedjan. Vid restningar kommer vi att göra vårt bästa för att ersätta med en liknande vara med samma prisbild, tyvärr kommer vi inte alltid kunna garantera det. Vi ber dig som kund att vara extra uppmärksamma på dina digitala ordersvar då vi inte kan garantera att vi hinner kontakta dig kring eventuella restning.
  • Tillgänglighet: då stora delar av våra medarbetare är korttidspermitterade så kan det ibland ta längre tid att få återkoppling från oss och om du som kund kontaktar oss via innesälj / kundservice kan svarstiden vara längre. Vi rekommenderar till att använda vår webbshop, menigo.se, där du kan lägga din beställning när det passar dig och vid behov kontakta oss via vår chatt. Saknar du lösenord till webbshopen maila kundservice: kundservice@menigo.se.
  • Förändringar i våra leveranser: För att värna våra medarbetares samt våra kunders hälsa kommer vi tillfälligt lämna leveranserna utanför kundens lokal. Detta innebär att vi tar bort kravet om påskrift vid kvittering. Samma process gäller för returer. Med start under juni kommer vi att göra ytterligare förändringar som för vissa kunder innebär:
    • Minskning av antalet leveransdagar
    • Byte av leveransdag från helgdag till vardag eller mellan vardagar

Optimeringen görs utifrån ett ekonomiskt- och hållbarhetsperspektiv för att inte köra med halvfulla lastbilar. Många av våra kunder bibehåller sina nuvarande leveransdagar. 

För att förhindra smittspridningen så har vi på Menigo tagit flera ställningstagande och försiktighetsåtgärder, b.la:

  • Samtliga medarbetare uppmanas följa riktlinjerna från Folkhälsomyndigheten och vara noga med sin handhygien. De medarbatare som har arbetsuppgifter som tillåter hemarbete ska arbeta hemifrån.
  • Resor, både internationella och nationella, är ej tillåtna.
  • Externa besök på våra lager och färskvaruhallar är ej tillåtna. 
  • Samtliga egenarrangerade evenemang ställs in till och med juni detsamma gäller för våra medarbetares deltagande i event / sammankomster med deltagare över 10 personer.
  • Särskilda rutiner har etablerats för in- och utlastning på våra lager.

 

Vi hoppas på förståelse, ansvar och samarbete för att ta oss igenom denna gemensamma situation. Vår utgångspunkt är att minimera påverkan på våra kunders verksamheter, samtidigt som vi värnar våra och våra kunders medarbetares hälsa.