Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.
2021-09-15 | Nyhet

Grattis Jenny Roshage-Theander

Jenny Roshage Theander från Näsby Slott tilldelas Karin Franssons mentorspris 2021. Utmärkelsen belönar årligen mentorer som bidragit till att lyfta och utveckla kvinnliga kockar.

Kocken och krögaren Karin Fransson arbetade under flera år på öländska Hotell Borgholm där hon fostrat många av Sveriges främsta kockar. 2012 instiftades ett mentorspris till hennes ära som delas ut av Restaurangakademien. Årets vinnare är kocken, bagaren och konditorn Jenny Roshage Theander som idag är restaurangchef på Näsby Slott.

Bland tidigare vinnare av priset finns bland annat Ulrika Brydling, Stefan Ekengren och Pernilla Lundberg. 

Motiveringen till årets vinnare lyder:

Jenny Roshage-Theander är en förebild för kvinnor i köket, en glädjespridare med ett brett kunskapsregister inom restaurang. Hon är en integrerande och tillgänglig ledare som stöttar sin personal. Jenny Roshage-Theander arbetar ödmjukt i det tysta med sitt mentorskap, hon peppar och lyfter framför allt unga i branschen.   


Vi fick en pratstund med den nyblivna vinnaren under priscermonin.

Grattis Jenny! 
Vad innebär priset för dig som mentor och förebild inom branschen?

Otroligt mycket! Att få uppmuntran, i form av branschens kanske finaste pris, är en enorm klapp på axeln och ger mig mer energi ett fortsätta mitt arbete

 Vad driver dig till att lyfta, utveckla och inspirera kvinnliga kockar? 

Jag drivs av att utveckla människor, sen råkar vissa av dem bara vara kvinnor. Jag har sett hur långt människor kan utvecklas när man tror, ser och investerar i dem. Det får mig att vilja göra mer för vår bransch och för människorna i den. 

Vad innebär hållbart mentorskap för dig?

Att man på en arbetsplats eller koncern aktivt arbetar med att få människor att bli bättre. Att man i alla led arbetar för en god arbetsmiljö och att få människor att må bra i sina yrken. Människor som mår bra och känner sig sedda presterar bättre. 

Vilka råd har du till andra som vill skapa engagemang och utveckling på sin arbetsplats/ i sin verksamhet? 

Välj chefer som vill bli ledare! Jag jobbar hela tiden på mitt ledarskap och det har tagit mig ett antal år att komma till en punkt där jag vet vilken typ av ledare jag vill vara. Arbetsuppgifter kan man alltid lära sig, men viljan att vara en bra ledare kräver engagemang. Om man äger eller sitter i ledningen på ett företag har man ansvar för vilken typ av arbetsmiljö och kultur som ska bedrivas. Man kan inte förvänta sig engagemang av sina medarbetare om man som ledning inte visar genuint intresse och engagemang tillbaka. En ledning ska inte fråga ”hur når vi högre vinst”. Fråga istället ”hur får vi våra medarbetare att trivas mer”, för vinster kommer automatiskt när företagskulturen är sund, inspirerande och trygg. På samma sätt om man gör ett dåligt resultat, fråga er då ”hur mår våra medarbetare”.