Logga in
2017-02-08, Reportage

Digitalt på krogen

Det talas mycket om den digitala omställningen, men vad betyder det egentligen för restauranger? Här har vi utgått från fyra faktiska problem och visar på fyra praktiska digitala lösningar. Så här kan man också göra! Testa själv på din restaurang.

Överblivna råvaror

Ingen kan ha undgått debatten om svinn, hur man ska få ned mängden mat som slängs. ResQ Club (finns som både app för iOS och android som webbaserad lösning) ger restauranger möjlighet att sälja dessa portioner som kvalitativ take-away till ett rabatterat pris medan maten fortfarande är i ett bra skick. Dessutom får det nya kunder att upptäcka er och ert utbud, samtidigt som de bidrar till en mer hållbar matkonsumtion – något som är viktigt för en alltmer miljömedveten allmänhet. ResQ Club är samarbetspartner i vårt koncept Menigo Partner. Läs mer här.

 

Väntan vid bardisken

Den genomsnittliga väntetiden för en öl på en brittisk pub ligger på 12 minuter. Med 5 öl har du förlorat en timme, tid som skulle kunnat användas bättre, till exempel att beställa mer öl. För att öka hastigheten har kreditföretaget Barclaycard tagit fram en lösning för självservering. Under begreppet "Pay@Pump" (samma ord som bensinmackar lanserade kreditkortsbetalning med) så har man tagit fram en ölkran där man själv betalar med sitt kreditkort. Ingen personal, inga väntetider.

 

Hemleveranser

Glöm den långa väntan på att få din hämtmat till dörren, i december 2016 skedde världens första matvaruleverans med en robot. En take out beställning från restaurang Taksim Meze packades i en rullande robot och levererades senare 8 minuter i ett hem i brittiska Greenwich. Roboten åker på trottoarer, korsar gator efter att ha sett sig för i vänstertrafiken och skyddar sitt gods med lås och larm om den skulle bli attackerad. Än så länge är det enbart en testverksamhet, men det är lätt att se hur detta kan skalas upp. Bakom experimentet ligger Just Eat, ett världsledande företag inom ”online food delivery” med verksamhet i 13 länder över hela världen.

 

Integration av take away

Många restauranger har svårt att hantera både manuella beställningar och take-away ordrar som kommer via nätet. I Nyköping har Restaurang ät tagit fram ett integrerat system, där personalen arbetar med digitala menyer i iPads och alla bongar visas på skärmar i matsalen och i köket. På restaurangens hemsida finns möjlighet att både beställa, betala och bestämma vilken tid man vill ha sin take away order klart.

imgimgimg